2011

Vakantie 2011 Kanaaleilanden en Bretagne

De vakantiereis van 2011 bestond uit 2 delen: heen naar Frankrijk in de eerste 3 weken van juli, en terug tijdens de laatste 3 weken van augustus. Tussendoor moest er 3 weken worden gewerkt. Het onderbreken van de vakantie beviel slecht, volgend jaar moet dat anders... Het weer was van slag deze zomer, maar we hebben ons goed vermaakt. Als je met je bootje langs de Franse kusten mag toeren, waarom zou je het dan niet naar je zin te hebben? De enige echte tegenvaller is dat we de hele reis geen dolfijnen hebben gezien. Ligt het aan het weer? Ligt het aan ons veranderde onderwaterschip (een rooie bulbkiel ipv een lichtblauwe vin)? Of is er gewoon minder leven in de zee?

Zaterdag 2 juli bracht Pa Marinissen ons naar De Blocq. Zo hoefde onze eigen oude brikje niet 9 weken buiten op het haventerrein te staan. Pa had zijn wekker te vroeg gezet, zodat we bijtijds konden wegzeilen uit de thuishaven. Op het Noordzeekanaal was de wind tegen, en motorden we gelijk door naar Ijmuiden Marina. Zondag stond er een stevige noorden wind, die later op de dag afzwakte. Om op bezoek te kunnen bij Oom Ab in Hellevoetssluis voeren we om ongeveer 16 uur de haven in van Stellendam. Het plan om naar binnen te schutten naar Hellevoetssluis ging niet op. Om verzilting van het Haringvliet tegen te gaan werd de sluis niet bediend rondom het tijdstip van hoogwater. We besloten dan maar naar H'sluis te lopen, maar die afstand viel nog vies tegen. Op de terugweg kregen we gelukkig een lift van Koert en Mirjam.

Maandag begon windstil, daarna kwam er een briesje uit N richting en kon de spi erop. Aan het eind van de middag denderden we alleen op de genua Oostende binnen. Dinsdag was het weer rustig, de motor moest een paar uur helpen om naar Calais te komen. Er volgden een paar dagen met harde ZW wind, en we hadden geen zin om daar tegenin te boksen. Dus maakten we uitstapjes vanuit Calais (o.a. naar Cap Blanc Nez, en naar de terminal van de kanaaltunnel) en babbelden we met collega-zeilers. Gezellige gesprekken met Hans en Ria van het mooie zeiljacht Siranah. Zij wilden rondom Engeland varen met kat Joris aan boord, blijkbaar is een huisdier voor de Engelsen tegenwoordig geen probleem meer als je het beestje maar aan boord houdt. Zondag 10 juli was de ZW wind eindelijk afgezakt naar een viertje, en was daar de grote uittocht van jachten vanuit Calais om de Cap heen naar Boulogne.

Er werd tijdelijk N wind voorspeld, en we vertrokken halverwege de maandag naar Cherbourg. Dinsdag ochtend vroeg kwamen we daar aan in de stromende regen. Geen prettige oversteek, want eerst te weinig wind daarna teveel, en vanaf middernacht regen. Na een rustdagje ging het donderdag 14/7 verder naar St Peters Port op Guernsey. Prachtige zeildag met weliswaar de wind tegen, maar met de stroom mee en dat helpt echt rondom de Kanaaleilanden! Vrijdag met de bus rondom Guernsey gereden, en bij laag water over het pad naar het kleine Lihou eiland gelopen. De zaterdag was een complete regendag, en daarna volgden 2 dagen met teveel wind (tot West 8) en een flinke portie nattigheid. Wel genoeg ruimte tussen de buien om lekker te wandelen, en een autorace bekijken die daar op straat werd gehouden. Ook nog cultureel bezig geweest: er was een concert in de kerk van jonge operazangers (sopraan en bariton) die op Guernsey geboren zijn en hun kunsten in de zomervakantie thuis vertoonden

Veel voortgang zat er dit jaar niet in, en we besloten de boot achter te laten in Cherbourg ipv Brest. Dinsdag 19 januari een mooie snelle tocht naar Braye Harbour op Alderney (door de 'Swinge) en op Woensdag waren we terug in Cherbourg. Boot afgetuigd en goed vastgelegd, treinreis geregeld, en terug naar NL.

Maandagavond 17 augustus waren we weer aan boord in Cherbourg na een luxe treinreis. Om onduidelijke reden was een 1e klas ticket goedkoper dan 2e klas. We werden volledig in de watten gelegd terwijl de TGV naar Parijs zoefde. In Parijs moesten we 2 uur wachten, en dat hebben we gebruikt voor een bliksembezoek aan de Eiffeltoren.

Het onderwaterschip van de Quies was flink aangegroeid, daarom hebben we de boot dinsdag een paar uur laten droogvallen tegen een kade om de aangroei eraf te krabben. Woensdag voeren we met de wind mee naar het eiland Sark en maakten vast aan een vrije mooring in Havre Gosselin, een mooi baaitje omringd door steile rotsen. We klauterden de kant op en liepen over La Coupe, de smalle verbinding tussen Sark en Little Sark. Donderdag door naar Ile de Brehat, bij de kust van Bretagne. We hadden hier goede herinneringen aan maar de mogelijkheden om beschut te ankeren zijn een stuk minder geworden. Bovendien zijn alle paden op dit eiland voor wandelaars en fietsers verhard, en heeft Atty tegenwoordig graspaadjes nodig om te kunnen hardlopen. Vrijdagochtend zijn we daarom de rivier op gevaren naar Lezardrieux waar Atty op het plaatselijk sportveld haar energie kwijt kon. Goede voorzieningen voor jachten, deze plaats is al jaren populair bij o.a. de Engelse zeilers. De volgende stop was St Quay-Portrieux, een leuke badplaats waar we werden verrast door een wedstrijd tussen grote race-trimarans. Deze schepen varen o.a. mee met de Route Du Rhum, maar voor de PR en de sponsors varen ze ook kortebaan wedstrijdjes voor de kust. Ze scheren dan rakelings langs de dijk om de toeschouwers te vermaken. We hadden niet verwacht dat ze zo snel zo dicht bij de kant zouden komen en werden bij het invaren van de haven bijna aan de SB boeg van de 'Maitre Jacques' geprikt.

Zondag met weinig wind naar St Malo gevaren. Een paar uur kon de spi erop en deden we met de stroom mee nog 7 knoop over de grond, maar uiteindelijk moest de motor helpen om op tijd bij de sluis naar Port Vauban te zijn. Je ligt daar direct tegen het oude ommuurde deel van de stad erg leuk om daar rond te lopen, al was het op die mooie zondag middag superdruk met dagjesvolk. De volgende dag hebben we de boot toch verlegd naar de marina buiten de sluis (Port Servan) om meer vrijheid te hebben voor een vroeg vertrek. s'Avonds kwam er een grote onweerbui over en de volgende dag was de wind naar het Westen gedraaid. Dat kwam mooi uit, daarmee konden we naar Jersey speren. Niet naar St Helier, maar naar St Catharines bay aan de oostkust van het eiland. Geankerd tussen de moorings bij de pier aan de N kant van de baai, wellicht lig je halverwege de baai bij de reddingsboot nog meer beschut bij doodtij. Bij springtij laagwater valt een groot deel van de baai droog en moet je dus verder uit de kust ankeren. Flinke wandeling gemaakt, en fish&chips gegeten bij het restaurantje aan de pier. De baai wordt gebruikt voor allerlei vormen van watersport: er werden zeillessen gegeven, er werd gesurft en gekayakt en gevist, en 's avonds was er een ge-organiseerde zwemtocht waar 10 tallen mensen aan meededen. Woensdagochtend zelf lekker gezwommen en daarna koers gezet naar Cherbourg.

Donderdag een frontje laten passeren, en vrijdag was de wind ideaal om de Seinebaai over te steken richting Calais. Ook deze keer kregen we de nodige regen te verduren, maar de voortgang was prima en we waren 's ochtends vroeg al bij Calais met het begin van het Noord gaande tij. We gingen dus maar door, en de vloedstroom bracht ons tot aan Nieuwpoort. Terwijl er 's nachts weer een giga regen- en onweerbui overtrok sliepen wij heerlijk met de boot veilig afgemeerd in een riante box. Zondag met schitterend weer en een stevige wind fok te loevert naar Vlissingen, waar een maritiem weekend aan de gang was. Omdat we vroegtijdig terug waren in Nederland, en omdat er buiten een waarschuwing voor West 6 stond, besloten we een stukje binnendoor te gaan, via het Kanaal door Walcheren. Een uurtje rondgewandeld in Veere. Het Zeeuwse en ZuidHollandse eilanden gebied is prachtig vakantiewater, maar we ondervonden wel flinke vertraging door bruggen en sluizen. Je moet hier eigenlijk een paar weken de tijd voor nemen om van alle leuke plaatsjes te kunnen genieten. Als je afstanden wilt maken is de route buitenom veel beter. Voor de nacht stopten we in de marina van St-Annaland, zo op het 1e gezicht prima opgezet en gerund door de plaatselijke watersportvereninging.

Dinsdag 30 augustus bezochten we Numansdorp in de hoop Lia en Michel daar te kunnen verrassen, maar ze waren helaas niet aan boord vanwege de gezondheidsproblemen van Michel. Doorgevaren naar het Haringvliet. Het plan was eigenlijk om via het Spui naar de Nieuwe Waterweg te gaan en daarvandaan weer de zee op te steken. Het weerbericht gaf echer aan dat later in de week de wind NE zou worden. Daarom zijn we maar direct bij Stellendam naar buiten geschut, en zijn de volgende morgen (woensdag) met WNW wind buitenom maar IJmuiden gezeild. Meteen door naar de altijd gezellige Sixhaven bij Amsterdam CS en 's avonds nog even door Amsterdam gekuierd. Donderdag met totale windstilte de laatste mijlen naar de BVK gemotord. Einde van alweer een fijne vakantie met de Quies.