Juli 2014

25 Juli

Schade aan de epoxy beschermlaag

Knippen en scheren, ofwel het onderwaterschip schoonmaken en schilderen. 

Na twee en een half jaar in het water, waarvan meer dan de helft in warm zout water, was de boot er hard aan toe. Dus 2 weken na het avontuur met de Sargasso voer ik met de Quies naar Shipcenter Lelystad om een paar dagen op de wal te gaan. Veel aangroei zoals verwacht. Niet verwacht was dat een grote lap van de beschermende epoxy verflaag los kwam van de romp. Deze verflaag zit er al 7 jaar op, als extra bescherming bovenop de oorspronkelijke laag epoxyteer. Er zat niets anders op dan net zo lang krabben en steken totdat alle losse verf verwijderd was. De epoxyteer eronder is nog in goede staat, dus de boot stond niet helemaal in zijn blote neus. Gelukkig was het warm en droog weer, en gelukkig heeft de werf epoxyverf in voorraad. Dus kon ik in 1 dag 2 nieuwe beschermende lagen aanbrengen op het beschadigde stuk. Daarna 2 lagen antifouiling verf op het hele schip (3 op de waterlijn).

Dinsdag naar Lelystad, uit het water en schuren. Woendag verder schuren, 2x epoxiy verf en opknappen van de anodes en de schroefas. Donderdag antifouling smeren en het bovenwaterschip bijplekken. Vrijdag antifouling onder de steunen en onderaan de kiel, te water, en terug naar De Blocq. Een overwegend stoffige en zware klus, het leek wel werken.  Het gezegde 'koop een boot en werk je dood' is niet helemaal úit de lucht gegrepen. 

De anodes zagen er flink gehavend uit, maar na grof schuren bleek er toch ruim voldoende over te zijn, ze hoeven voorlopig nog niet te worden vervangen. De anode op de kiel is bijna voor de helft opgeofferd, die moet volgende keer wel worden vervangen. De klapschroef heeft speling op de bladen, maar dat is nog geen probleem. Wel zijn de stootblokjes verdwenen. Die moeten volgende keer zeker worden vervangen, nu kon ik op korte termijn geen geschikte blokjes vinden. 

Een goed resultaat: letterlijk schoon schip. Het verschil was duidelijk merkbaar bij het varen op de motor. Op de heerreis kwam de snelheid pas bij bij ruim 1800 toeren op de 6 knoop, op de terugweg gingen we bij 1600 knopen al over de 6.

Anodes weer netjes
Nieuwe beschermende laag
Schoon schip