Juli 2015

2 augustus 2015

Terug in thuishaven De Blocq. Via Leeuwarden, Harlingen (niet gestopt), Makkum en Enkhuizen. De sluis bij Kornwerderzand was erg druk, maar na anderhalf uur wachten konden we er gelukkig nog net bij. Het weer werd steeds beter: meer zon en minder wind. Zaterdag zelfs veel te weinig wind, maar de laatste dag hebben we lekker gezeild bij windkracht 2 a 3. De wind stond natuurlijk wel tegen, zoals het grootste deel van deze vakantie, maar dat is bij licht weer eigenlijk wel lekker. Dank aan Ma voor de gezellige weken samen. Tijd om de boot leeg te ruimen en andere dingen te gaan doen.

29 juli 2015

Lekker zeilen
Etenthe in Zoutkamp

Groningen naar Zoutkamp. Een dag om snel te vergeten. Veel regen en wind. In allebei de sluizen geblunderd. Alleen schade aan mijn ego, maar dat is de ergste. Alles bij elkaar gevloekt helaas. 's Avonds uit eten geweest, samen met de bemanningen van de Summertime en de Nerus. Met harde wind en stortregen tegen de ramen was het erg gezellig en aan het eind van de avond waren de hobbels van de dag gelukkig weer rechtgetrokken. Gea, die deze foto genomen heeft staat er in spiegelbeeld op.

28 juli 2015

Convooi

De brug bij Appingedam is nog steeds gestremd, en toch liggen we nu in Groningen. Rara hoe kan dat? Er blijkt een alternatieve route te zijn voor het Eemskanaal. Vanochtend zijn we vanuit Delfzijl de Dollard opgevaren tot Nieuwe Statenzijl, en daarvandaan via de Westerwoldse Aa en het Winschoterdiep naar Groningen gekomen. Er zitten een paar bruggen tussen waarvan bediening 24 uur tevoren moet worden aangevraagd. Maar we waren met een heel convooi en hadden een groepsregeling.Morgen rustig door Groningen, onderweg boodschappen doen en waarschijnlijk overnachten in Zoutkamp. Langzaam kruipen we terug naar het IJsselmeer.

27 juli 2015

Konvooi in de file voor een sluis

Gebeld met de brugwachter in Appingedam, en reparatie van de brug gaat minstens tot vrijdag duren. Voor buitenom varen is het weer de komende dagen niet goed genoeg. Dus we liggen hier een paar dagen langer vast.

26 juli 2015

Terug in Nederland. Nou ja, in ieder geval in Delfzijl. De afgelopen week hebben we een paar Duitse waddeneilanden verkend. Woensdag even na 6 uur vertrokken uit Cuxhaven en 10 uur later aangekomen op Spiekeroog. Het meeste kunnen zeilen. Donderdagmiddag overgewipt naar Langeoog, en vrijdagmiddag door naar Norderney. Zaterdag op Norderney blijven liggen vanwege de voorspelde zomerstorm. Die kwam pas 's avonds maar toen was het ook raak. We lagen in een rijtje van 4 boten, gelukkig aan de hoge wal. Afgezien van wat schommelen en rukken aan de landvasten hadden we er niet echt last van. Vandaag zijn we over het wad naar Delfzijl gevaren. Vanwege het late hoogwater pas om halfdrie vertrokken. We waren zo vroeg mogelijk bij het eerste wantij en hadden nauwelijks tegenstroom op de Eems, perfecte timing.

Iets minder perfect is de timing van het binnenvaartschip dat de brug bij Appingedam kapot heeft gevaren. Reparatie duurt zeker nog tot dinsdag, dus we liggen een dagje vast in Delfzijl. Vinden we geen straf.

20 juli 2015

Groeten uit Cuxhaven.

Na Kiel zijn we via het Noord Oostzee Kanaal met een tussenstop in Rendsburg aangeland op de Elbe. Na 6 uur motoren hadden we gisteravond bij de sluis in Brunsbuttel willen overnachten, maar de zuidenwind en het tij waren gunstig om even door te zetten naar Cuxhaven. Wel in de regen gevaren en dat is tegen de principes. Gelukkig lagen we alweer lang en breed vast toen het voorspelde onweer overtrok.

Vandaag een hersteldagje na de 10 urige 'werkdag' van gisteren, morgen staat er tegenwind en een beetje teveel. Voor woensdag is de voorspelling eerst ZW wind, 's middags draaiend naar NW en afnemend. Zou een mooi dagje kunnen zijn om 's ochtends de Elbe af te varen en eind van de middag bij hoogwater een waddeneiland aan te lopen. Misschien Norderney of als we dat niet halen Spiekeroog.

JW heeft dieselolie gehaald per jerrican op het fietsje. Vaak kies je voor het gemak van tanken langs de waterkant, maar de diesel in de jachthaven kost hier maar liefst 33 cent meer per liter dan bij het pompstation op 1,5 km afstand. 3x heen en weer fietsen leverde een besparing van 20 euro op, dus als je toch niets beters te doen hebt.... In de tussentijd  wilde Ma zich ook nuttig maken, en heeft de kajuit schoongemaakt. Het ruikt binnen weer heerlijk fris.

16 juli 2015

Na Lohals hebben we Svendborg en Faaborg bezocht. Allebei leuk. Svendborg is groot, heeft een gezellige haven en een supermarkt en een goede bakker op loopafstand. Faaborg is een iets kleiner stadje, daardoor wat intiemer, en veel van de oude bebouwing is behouden gebleven. Als je pittoreske typisch Deense straatjes wilt zien moet je naar Faaborg. Woensdag hebben we alle resterende Deense munten besteed aan vers brood, luxe krentebollen, koffiebroodjes en een collectebus, en zijn naar de Eurozone teruggezeild.

De eerste haven in Duitsland was Schleimunde. Een voormalig loodsstation op een eiland. Het kleine haventje ligt aan het eind van de middag tjokvol, maar ook voor boten die later binnenvaren wordt nog een plaatsje gevonden. Het gaat er hier gemoedelijk aan toe.

Nu liggen we in Kiel, de Duesternbrook marina, redelijk dicht bij het centrum van de stad. Meest gemotord vandaag bij gebrek aan wind, maar toch ook nog een uurtje of twee lekker onder zeil vooruit gekabbeld in de Kielerfjord. Morgen is een vrije vrijdag, en gaan we de stad verkennen. Vanavond al even een eerste rondje gefietst. Het is  heerlijk windstil en warm weer, voor morgen wordt jammer genoeg wat regen voorspeld, hopelijk valt de vrije dag niet in het water.

12 juli 2015

Vandaag slapen we in Lohals. Een leuk haventje maar niet echt een dorpskern erbij. Er zou hier een muziekweekend zijn, maar daar is niets van te merken. Misschien afgelast wegens gebrek aan belangstelling? Veel Deense haventjes zijn een beetje saai. Volgend weekend heeft Lohals een frikandellenfestival ......

Afgelopen vrijdag was  het stevig zeilen van Dragor naar Kalvehave. Toch wel een dikke 6 en vlagerig. Gisteren was het rustig weer en hebben we gemotord over ondiep water naar Kragenaes. Ook al een rustig haventje, alleen was er 's avonds reuring toen een stel dronken jongens in de haven doken en daarna grote moeite hadden om weer uit het water te komen. Vandaag was het goed zeilweer en we hadden alles bezeild. 1x overstag bij de kop van Langeland, meer niet. Morgen willen we naar Svendborg en dinsdag of woensdag naar Faaborg.

De oude trouwe GPS ontvanger is er vandaag mee gestopt. Er was vrijdag aardig wat water overgekomen, en de antenne heeft het zoutbad niet overleefd. Bij nadere inspectie zaten er al scheurntjes in het plastic huis en corrosie aan de onderkant. Gisteren had de GPS al grote moeite om op te starten en vandaag zei hij 'antenna cut'. Zwak punt van de AP navigator blijkbaar, dit is de tweede antenne die het begeeft. Sinds 1992, dat wel.  Volgens deskundigen op het zeilersforum is het slimmer om meteen maar een hele nieuwe GPS te kopen, maar ik ben gehecht aan het oude beestje en probeer eerst weer een vervangende antenne te vinden. En die komt dan op een drogere plek te staan.

9 juli 2015

Meget blæsende og kold torsdag. Oftewel een koude en winderige donderdag. Dat zegt het weerbericht van vandaag. We zitten in de kajuit, de regen tikt op het dek en de boot wiebelt in de windvlagen. Veel meer dan routeplannen maken, internetten en lezen zit er niet in. De wifi is hier gelukkig prima. De haven heeft een dikke internet verbinding en op het uiteinde van alle steigerers staan 180 graden richtantennes. Misschien moeten we bij De Blocq ook met richtantennes gaan werken. Je kunt gewoon 'uitzending gemist' kijken en youtube filmpjes zien. En Ma kan 'Boardrush' spelen op de iPad.

Eind van de dag wordt het droog, gaat de wind naar NW en neemt dan langzaam af. Morgen willen we naar Kalvehave of als het lukt naar Vordingborg. Gaat het tenminste weer eens vooruit in de goede richting.

7 juli 2015

Atty en Nel zijn zondag teruggevlogen naar huis, en Ma heeft hun plaats ingenomen. Maandag hebben Ma en ik samen Kopenhagen doorgefietst en vanuit een rondvaartboot bekeken. Eind van de dag boodschappen gedaan, en vandaag vertrokken uit Christianshavn. Een rustig begin. Eerst om de hoek naar Margaretheholm om de gasfles op te pikken die ik daar vorige week had afgegeven. Helaas was het niet gelukt om hem te vullen. Daarna een uurtje op alleen de rolfok naar Dragoer. De wind is ZZW, dus tegen. Een vakantiewindje zoals Nel zou zeggen. Best kans dat we hier meteen al weer stil komen te liggen. Morgen meer tegenwind en ook regen. Donderdag en vrijdag is windkracht 7 voorspeld. Wel uit het NW, dus wie weet. Voorlopig hebben we geen haast en liggen we in een leuk dorpje en een veilige haven.

2 juli 2015

Tot komende dinsdag hebben we een ligplaats gevonden in Christiaanshaven, midden in Copenhagen. Het is hier druk en gezellig. Om de haverklap komt er een rondvaartboot langs, en ook veel kleinere particuliere bootjes van mensen die van het mooie weer genieten. Want na bijna 4 weken kou en soms regen of wind is nu ook hier de zomer uitgebroken.

Schoonzus Nel logeert sinds gisteren aan boord, en volgens haar is het heerlijk koel in vergelijking met Nederland. Wij zijn allang tevreden met het zonnetje en temperaturen rond 25 graden.

Kopenhagen is een prettige stad. Niet te groot, mooie gebouwen en andere bezienswaardigheden en heel geschikt om op de fiets te doorkruisen. Ik dacht dat de hele wijk Christanshavn waar we liggen een soort vrijstaat was maar dat blijkt maar een klein stukje te zijn (Christiana). Dit buurtje is tamelijk rommelig en alternatief, en er lopen veel 'foute' figuren rond. Het doet ons denken aan een grotere versie van Blijburg, maar dan zonder strand erbij. Leuk om overdag even doorheen te lopen maar verder hoeft het van mij niet.

Christianshavn
Ma in Dragor

Onze buren hier wonen op een heel klein woonbootje, en die vertelden ons over 'Copenhagen street food'hier vlakbij. Dat is een soort horecaverzamelhal aan het water waar je allerlei soorten eten en drinken kunt kopen om buiten op te eten. De sfeer is wat studentikoos, en er hangt 's avonds een gemoedelijke sfeer. Er zijn zitbanken, vuurkorven, en als het druk is eet je gewoon je bord leeg zittend op de kademuur met de beentjes over de rand. Dat gaan we de komende dagen zeker eens uitproberen. Verder zijn de dames nu overdag aan het citytrippen. Ik verwacht ze elk moment in een rondvaartboot te zien langskomen.

De dames aan het ontbijt