Juli 2013

29 juli

Henk en Friso zijn helaas weer weg. Er is hier vanuit Douglas een goede verbindining. Eerst naar Liverpool met de snelle ferry, en daar vandaan met het vliegtuig naar huis. Gisteravond heeft Henk getracteerd (alweer) op een heerlijk afscheids etentje. We kwamen toevallig uit bij een goed Hongaars eettentje, en het was erg smakelijk. Bedankt Henk!

Vanmiddag varen we een klein stukje verder omhoog langs het eiland, naar Ramsey. Morgen verder naar Portpatrick en daarna waarschijnlijk richting het Crinan Canal.

27 Juli

Groeten vanaf het eiland Man. Eergisteren bedachten we dat we de buien in Noord Ierland konden ontlopen door via the Isle of Man (IOM) naar Schotland te varen. Het plan werkt, tot nu toe is het droog en mooi weer, wel wat mist. Maar morgen houden we het ook hier niet droog.

Het heeft hier wel iets van de Kanaaleilanden: Brits belastingparadijs, veel stroming (tot 5 knoop) en fliinke verschillen tussen hoog en laag water (tot ongeveer 8 meter). Gisteravond voeren we even een stukje tegen de stroom in, maar dat heeft hier weinig zin. Daarom zijn we afgebogen naar Port St Mary, en hebben we vanochtend het laatste stukje naar de hoofdstad Douglas gevaren. Nu wel met de stroom mee, stukken beter.

24 Juli

Dublin here we come!. Via Wexford en Wicklow zijn we aangekomen in Howth, een havenplaats net ten Noorden van Dublin. Morgen gaan we met de dubbeldekker op excursie naar de hoofdstad van Ierland. Het weer is geleidelijk veranderd, vandaag hadden we voor het eerst overdag wat regen. De wind komt uit zuidelijke richtingen en is sterker geworden. Dat is prima, want we hebben hem mee, maar gisteren is helaas wel de spinnaker gesneuveld in een vlaagje.

Afgelopen dagen lagen we naast vissersboten in havens met weinig voorzieningen, hier in Howth zijn we weer van alle gemakken voorzien. Internet is bijna overal, dankzij de vele beschikbare Wifi netwerken. Wicklow (zie foto) was een uitzondering. Maar daar hadden we toch geen tijd om achter de computer te zitten want Henk tracteerde op een lekker etentje buiten de deur.

20 Juli

Vakantieweer en een vakantie-zeiltocht met Henk en Friso aan boord. We varen langs de Ierse zuidkust met prachtig weer en lichte wind. Wel veelal Oostenwind, dus tegen, maar het goede weer maakt alles goed. Vertrokken vanuit Cork / Crosshaven. Daarna overnacht in achtereenvolgens een klein vissersplaatsje (Helvick), Dunmore East en vannacht in Kilmore Quay. Langzaam maar zeker gaan we richting Dublin. Morgen misschien naar Wexford, of misschien blijven we een dagje liggen als de tegenwind te hard wordt. Maandag draait de wind naar zuidelijke richting.

14 Juli

We zijn nog 2 dagen in Kinsale gebleven (voor anker) en druk geweest met huishoudelijke zaken zoals het wegwerken van de vuile was. Gisteravond naar Charles' fort gelopen, dat de ingang van de haven overziet. Vlak ervoor was een fantastische pub, Bulman, waar 'tout Kinsale' buiten voor de deur een lekker pintje stond te drinken. Een soort van Ome Ko.

Vandaag naar Crosshaven gevaren, een voorstadje van Cork. Eerst weinig wind, maar het tweede deel konden we zeilen met een westenwindje. Wacht even...Westenwind?? Het prachtige zomerweer zal toch niet omslaan?

Crosshaven is drukker geworden sinds 2001. Zoveel moorings dat we geen plaats konden vinden om te ankeren. Dus maar een mooringboei opgepakt. Kennis gemaakt met de bemanning van de Gaia uit Groningen . Met deze boot hadden we radiocontact tijdens de overtocht vanaf de Azoren, en het was leuk om ze nu in het echt te ontmoeten. Ze gaven ons een maaltje verse makreeltjes mee bij vertrek, dat maakte de dag helemaal af.

11 Juli

Groeten vanuit Kinsale. Schilderachtig stadje, maar wel toeristisch. Er is een Arts Festival aan de gang deze week. Een nachtje liggen in deze jachthaven kost een vermogen, dus we gaan morgen avond een ankerplaatsje zoeken. En daarna verder naar de hoofdstad van de regio: Cork.

10 Juli

Groeten vanuit Ierland, waar we eergisteren zijn aangekomen. Onze eerste stapjes waren in Castlebere haven. Net voor het donker arriveerden we na ruim 9 etmalen zeilen vanuit Horta. Atty kon gistermorgen direct naar de dokter om haar oogontsteking te laten behandelen. Daarna zijn we doorgevaren naar Baltimore, met een kleine omweg via de beruchte Fastnet rock.

De reis was erg rustig, ook al omdat we Evert van de Beek aan boord hadden. Met een extra man op wacht kregen we meer slaap dan normaal. Het was rustig weer, om een beetje voortgang te maken heeft de motor 60 uur bijgestaan. De laatste 2 dagen stond de wind tegen. Voordeel van het rustige weer is dat we veel zeeleven hebben gezien. Veel dolfijnen en ook 4x walvissen vlak bij de boot.

Baltimore is een stuk kleiner dan we dachten. Er is geen plaats aan de steiger, dus liggen we nu aan een mooring. Evert was op zoek naar een reisbureau om een vliegticket terug naar NL te kopen.. Daarvoor zijn we naar de 'grote stad' Skibbereen gereisd, maar daar bleek het reisbureau net failliet. Dus uiteindelijk toch maar een ticket geboekt via internet. Wat ze wel hebben in Baltimore is een sjiek restaurant, waar Evert ons heeft getracteerd op een heerlijke vismaaltijd met alle toeters en bellen. Bedankt Evert!