Augustus 2012

30 Augustus 2012

Na een verregende dag in Viana do Castello volgden 2 dagen mooi weer, daarna zou er weer een frontje met zuidenwind overkomen. Op de gribfiles was ook te zien dat je verder naar het zuiden geen last kreeg van het front. Wij hebben daarom gekozen om een nachtje door te varen, en waren in anderhalf etmaal in Cascais, bij Lissabon. Je kunt daar prima ankeren, beter dan vroeger omdat de later gebouwde marina een flink stuk extra beschutting biedt aan ankeraars. Cascais is ook een leuke plaats. Na 2 dagen zijn we verder de Taag opgevaren naar Seixal, een vissersplaatsje tegenover Lissabon. Ook daar kun je ankeren en dan met een veerboot de rivier over naar Lissabon. Wij zijn uiteindelijk toch naar de jachthaven in Alcantara dock gegaan, dat is makkelijker als je de stad in wilt. 20 jaar geleden lagen we hier ook, toen was er alleen nog geen jachthaven of andere voorzieningen.

We verkennen de stad opnieuw, en bereiden de oversteek naar Madeira voor. De gasfles kon ik inleveren bij de havenmeester en werd 3 uur later vol terugbezorgd. Diesel is lastiger. Meestal haal ik dat per jerrican op de fiets bij een pompstation langs de weg, maar die zien we hier niet. Dan moeten we toch maar ergens langs de kade tanken. Is wel makkelijk maar meestal duurder en soms is de brandstof niet zo schoon als langs de weg.

Klusjes hou je ook altijd. Nu de AIS ontvanger het weer doet is de omvormer in staking gegaan. We kunnen veel apparaten (zoals telefoons en camera) nu niet opladen, en geen electrisch gereedschap gebruiken (zoals de naaimachine). Ik ben in contact met Victron hoe dit gefixt kan worden.

24 Augustus 2012

4 dagen in de marina van Camarinas was gezellig, maar toen wilden we ook echt verder. De wind stond nog een dag tegen dus bleven we binnen de baai. Bleek er in Mugia, een paar mijl verderop, een schitterende en perfect beschutte marina te zijn aangelegd die al 2 jaar bestaat maar nog niet wordt ge-exploiteerd. Daar lig je met andere woorden gratis, weliswaar geen water en douches maar wel stroom. Omdat de prijs goed is lagen er 11 zeiljachten, waarvan 9 Hollanders. Waarom denkt iedereen toch dat Nederlanders zuinig zijn?

Eindelijk draaide de wind en trok het dorp verder naar het zuiden. Wij voeren naar Ria de Arosa, naar de stad A Pobra do Caraminal. Daar zit een steunpunt van Trans-Ocean, een Duitse club waar we lid van zijn omdat ze over de hele wereld Stutzpunkten hebben. We hadden een pakketje naar Stutzpunkt Caraminal laten sturen (een nieuwe AIS ontvanger, de oude was al na 3 maanden kapot). Meestal zijn de Trans-Ocean vertegenwoordigers wat duitsig, maar deze heet Nicolas Fernandez Coira en spreekt geen woord Duits of Engels. Hele aardige kerel, beetje een jezus-figuur met lang haar en een baard, en hij heeft ons prima geholpen om het pakje te vinden. Want dat was natuurlijk zoek omdat er feest was in Caraminal, en dan werkt ook de posterij niet. Als tolk had Nicolas een in Spanje wonende Amerikaan opgezocht, die 's avonds na een paar biertjes zijn portemonnee bij ons op dek verloor. Die vonden we pas later onder de bijboot, en hebben hem toen maar teruggestuurd naar Caraminal. Hopelijk komt dat pakket wel zonder problemen op de plaats van bestemming. Vanuit Caraminal zijn we nog een dagje met de bus naar Santiago de Compostella geweest. Toeristisch, maar toch leuk. Wie weet gaan we zelf ook nog eens op 'pelgrimstocht' vanuit NL naar Santiago, wel op de fiets want het is een heel eind lopen...

We voeren naar de Cies eilanden (in de buurt van Vigo) waar je mooi kunt ankeren. Gezellig gewandeld en geborreld met Gerard en Rommy van de Annalena ( http://sy-annalena.blogspot.com/ ) Daarna de grens over naar Portugal, waar we nu liggen in Viana Do Castello. Opnieuw een dagje wachten op beter weer (het regent en de wind waait voor de verandering weer eens een dagje uit het zuiden). En ondertussen hardlopen (Atty), boodschappen doen, beetje klussen en internetten in de Bibliotheek.

15 Augustus 2012

Harde wind. Afgelopen zaterdag hebben we de jachthaven van La Coruna verlaten, en 'om de hoek' een ankerplaatsje gezocht in Ria de Betanzos.

De volgende dag naar Lage, in de Ria de Corme y Lage. Daar lagen we weer met het hele Nederlandse vertrekkersdorp voor anker, plus 1 die we nog niet kenden, nl de Flying Circus. Kennisgemaakt met de circus-bemanning, Raoel en Irma met hun 2 zoons van 8 en 10.

Maandag regende het een groot deel van de dag, en zijn we lekker blijven liggen. Je ligt er beschut, dat viel 100 % mee. Boodschapjes gedaan bij de Gadis supermarkt, Eind van de middag was het een tijdje droog en was er een kleine beachparty voor de verjaardag van Jorg.van de 'Barnstormer'.

Gisteren een klein sprongetje naar Ria de Camarinas. Er werd slecht weer voorspeld voor de nacht en het leek ons wel lekker beschut achter de grote golfbreker van Camarinas. Gelukkig lagen we vroeg voor anker, want het slechtweerfront kwam al om 4 uur 's middags. De golfbreker brak wel de meeste golven maar de wind een stuk minder. De meter van onze ankerburen op de Barnstormer sloeg uit tot 60 knopen, en we moesten tot na middernacht wakker blijven voor ankerwacht. Na middernacht draaide de wind naar west en kregen we meer beschutting tegen de wind. Wij hebben geen windmeter, maar je kon ook zonder meter wel zien dat de windkracht 'boven de kurk' was. Vandaag en komende nacht waait het nog aardig maar geen probleem. Morgenochtend wordt weer hardere wind voorspeld, duimen dat het meevalt. Pas Zaterdag neemt de wind echt af, en vanaf zondag zou hij naar het Noorden draaien. Wij zijn ondertussen de jachthaven ingedoken om wat makkelijker op eigen houtje de boot op en af te kunnen.

10 augustus 2012

Gisteren in La Coruna aangekomen, dus we hebben de Golf van Biscaje weer overleefd. Veel dolfijnen gezien onderweg. Woensdagavond lukte het net niet om voor het donker Coruna te bereiken, en daarom zijn we gestopt in Ria de Cedeira. Bleek een hele goede ankerplek te zijn. Rustig uitgeslapen, Atty heeft hardgelopen op het strand, en ik heb een vers broodje gehaald in het dorp. Daarna rustig de laatste 30 mijl naar Coruna gevaren. Vandaag hebben we in de stad rondgekeken, er is o.a. een Tall S.hip race gaande, dus van alles te zien. De Urania, van de Nederlandse marine ligt er ook.

Verder zitten we ondertussen volop in de Nederlandse vertrekkersgolf. Er liggen hier zeker 10 NL boten die voor langere tijd op stap gaan. Veel boten met kinderen. Gezellig om weer eens Nederlands te kunnen praten.

4 augustus 2012

Groeten vanuit de Franse badplaats Benodet. Na Cherbourg zijn we hier in dagtochten naartoe gevaren via Sark (klein eiland bij Guernsey), Treguier,  Ile de Batz (bij Roscov), L'AberWrach, Cameret, en Audierne. Meestal weinig wind, dus veel met de spinnaker gevaren en ook weer 20 motoruren gemaakt sinds Cherbourg.

Onderweg 2 dagen gestopt op de rivier van L'AberWrach, helemaal aan het eind van het bevaarbare deel. Daar lagen we aan een verlaten mooring, dus gratis,  maar het kostte wel verf. Naast ons lag nl. een klein bootje met opgeklapte buitenboord motor, en we kwamen na een dag erachter dat zijn schrioef bij het keren van het tij tegen de romp aan hakte. We hem langszij genomen. Meer onheil op deze plek: de WC pomp begaf het terwijl hij in vol gebruik was. Opruimen en repareren was een vies klusje, de hele WC ruimte zat onder de shit. Het is wel eens vaker misgegaan met die pomp (eigenlijk was het achterstallig onderhoud) maar nog nooit zo grondig als deze keer.

Nu liggen we al 4 dagen op de rivier Odet te wachten totdat de ZW wind over de Golf van Biscaje wegtrekt, volgens de voorspellingen draait de wind morgenavond of maandagochtend. Meestal ankeren we in een zijtak van de rivier, maar vannacht lagen we luxe in de marina van Benodet. Eergisteren waren we in een ondiep kreekje waar volgens de pilot ruim een meter water zou blijven staan. Dat was niet zo en we vielen gedeeltelijk droog. Normaal is dat geen punt, maar we lagen dwars op de oever en zakten behoorlijk scheef. Een ander nadelek van het ankeren op deze rivier is dat je bij laag water moeilijk aan de kant kan komen, en dat je moeilijk elke dag een vers stokbroodje kunt kopen. En dat vinden we in Frankrijk erg belangrijk.....

We hebben vorige week de eerste dolfijn gezien, dat was een mooie opsteker.  En 2 of 3x per week gaat Atty hardlopen, daar kikkert ze altijd van op

Het contact met andere zeilers is nog niet goed op gang gekomen. Wel 3 NL vertrekkersboten gezien, maar bijna geen gelegenheid gehad om ze te spreken. We zien vooral Fransen, en dat is toch lastiger communiceren. Een broodje kopen of de weg vragen lukt wel, maar een gewoon gesprek voeren valt tegen in het Frans. Dat wordt nog wat straks in het Spaans....