Juni 2013

25 juni

Afgelopen zondag was er feest in Velas. Eerst een processie waarbij twee beelden vanuit de kerk op boten werden gedragen, daarna maakten deze heiligen een rondje op zee om daarna weer veilig in de kerk te worden opgeborgen. 's Avonds was er gratis (vis) eten voor iedereen, lekker en gezellig.

Na een mooi zeiltochtje kwamen we gisteren aan in Horta. Nadat we een plekje voor de boot hadden gekregen ging het eerst naar het beroemde Cafe Sport om een paar gin-tonics te drinken. De kleine muurschildering van Quies II staat er nog, dus we hoeven er alleen maar een jaartal bij te voegen. Er liggen hier diverse bekende NL zeilboten, gisteravond was het meteen weer gezellig met Gerard en Rommy van de Annalena. Komende dagen gaan we de boot klaarmaken voor de tocht naar Ierland. Vrijdag komt Evert van de Beek aan boord, en als het weer goed blijft vertrekken we zondag of maandag.

20 juni

Gisteren hebben we een wandeling gemaakt naar de vuurtoren. Daarbij is JW uitgegleden en heeft z'n enkel verzwikt. Gelukkig had Atty voor de zekerheid haar krukken bij zich, voor het geval ze last zou krijgen bij het lopen. Dankzij deze hulpmiddelen kon JW nog ongeveer 4 km doorhobbelen naar de dichtstbijzijnde bushalte. Geluk bij een ongeluk.

Vandaag hadden we een auto gehuurd met de bemanning van de Osprey. Jan Willem is wel meegegaan, maar kon niet mee lopen. De wandeling ging over een kustpad bij Norte Pequeno. Onderweg op de koffie gevraagd bij een boer die bijzonder trots was op zijn koeien. Daarna zijn we het hele eiland nog rondgereden, en de dag is afgesloten met een drankje op het terras bij de haven van Calheta. Bruce bedankt voor het organiseren van deze trip!

17 juni

Groeten vanuit Velas op het eiland Sao Jorge. Een rustig plaatsje met uitzicht op de vulkaan van het eiland Pico. De havenmeester doet zijn best om de haven te promoten en roept tegen iedereen 'welkom in paradise'. We zullen zien. De haven ligt tegen een steile rotswand, waar pijlstaartstormvogels nestelen. Deze zitten overdag op zee, en komen alleen in het donker thuis. Daarbij maken ze een vreemd 2 tonig geluid waar we nu een beetje gestoord van worden. Het klinkt zo.

Vanmiddag hadden we ook last van ze, want ze probeerden op zee om ons kunstaas te pakken. We sleepten een vislijn achter de boot en vanochtend hadden we 1x goed beet. Het viel tegen dat de vis niet aan de haak bleef zitten. De vogels later gelukkig ook niet. Pas toen ik aan het eind van de rit de lijn binnenhaalde zag ik waarom: de haak was afgebroken. Kwestie van een grote vis en een roestige haak. Veel succes met vissen hebben we niet. Vorige week raakten we al een kunstaas kwijt doordat er geen stalen voorloper op zat en dan bijten ze gewoon het lijntje door. We moeten beter materiaal gebruiken. Of gewoon vis op de markt blijven kopen. Het is op het moment tonijn seizoen, en je hebt de lekkerste tonijnsteaks voor 4 of 5 euro per kilo.

14 juni

Vanochtend om half zeven aangelegd in de jachthaven van Angro do Heroismo, de hoofdstad van het eiland Terceira. Onderweg iets meer wind gehad dan voorspeld, en ook iets hoger aan de wind. Dus was het soms timmeren en buiten was alles zout en nat. Binnen blijft het tegenwoordig gelukkig weer zoet en droog. Bij aankomst deed Atty nog even een schoonheids slaapje, en JW zette de tuinslang op de boot om hem te ontzilten. Dat was nog maar net klaar toen het begon te regenen! Daar houden we geen rekening meer mee, maar vanaf nu zullen we weer aan regen moeten wennen.

Vanmiddag gaan we het stadje bekijken, dit staat op de wereld erfgoed lijst van Unesco. In 2001 was nog niet alle schade van een aardbeving hersteld, maar nu zo te zien wel. Helaas hebben ze meteen maar een lelijk groot hotel bij de jachthaven neergezet, dat steekt wel erg af bij de mooie oude stad.

PS Na al dit gemopper is het eind van de middag prachtig weer geworden, en hebben we een gezellige borrel gehad aan boord van de Ostrea met Pieter en Sabien Schueler. Zij hebben net een rondje Carieb achter de rug. Samen met de bemanning van de Flying Circus en de Sterre was het erg gezellig.

11 juni

Gisteren weer een wandeling gemaakt, deze keer bij het dorpje Sete Cidades. De twee beroemde kratermeren (1 groen en 1 blauw) waren verstopt in de mist. Nog wel een foto kunnen maken maar het kleurverschil komt er op een zonnige dag veel beter uit. We hebben een rondje gelopen om het groene meer, volgens de boekjes ruim 10 km. Maar het leek verder want je moet aan 1 kant een paar honderd meter omhoog en omlaag, en het pad was slecht. Atty is er opnieuw doorheen gekomen zonder veel problemen met de voet.Vandaag liggen we verwaaid met ZW 6a7, en we wachten nog op het vullen van onze gasfles. Waarschijnlijk gaan we donderdag naar Terceira.

8 Juni

Met de bus naar Furnas geweest. Er zijn daar vulcanische bronnen, een mooi bergmeer en er is een botanische tuin met thermisch zwembad. Eerst een wandeling om het meer en langs de bronnen. Meer dan 10 km en Atty heeft de krukken weinig gebruikt, dus dat gaat steeds beter.

Daarna rondgehangen in het grote bad dat wordt warmgehouden door twee dikke hete waterstralen. We hebben een foto uit 1986 van Pa Marinissen onder de hete straal, en nu hebben we onszelf ongeveer op dezelfde manier op de plaat gezet. Het was heerlijk, al stinken we een uur in de wind naar zwavel, ook na een douche. Terug gingen via een andere busroute. Dat duurde meer dan 2 en een half uur, en we hebben zo'n beetje de hele oostkant van het eiland gezien.

6 Juni

Lekker varen vandaag. Vanmorgen vroeg begonnen met de genua II hoog aan de wind. Om 12 uur werd de wind zwakker, maar door een wissel naar de grote genua I bleven we aardig snelheid houden. Om 4 uur kon de spinnaker er zelfs nog een uurtje op. Pas de laatste 6 mijl onder het eiland viel de wind helemaal weg en moest de motor het werk afmaken.

Ponta Delgada is flink veranderd sinds we er in 2001 voor de laatste keer waren. De marina is bijv. 5x zo groot geworden. Met de wifi verbinding is het behelpen. Er is een sterk signaal van de Portugese telecom maatschappy PT, maar daar heb je een inlognaam en wachtwoord voor nodig. Behalve voor gmail, dat is toegestaan. Wij kijken graag naar 'Uitzending gemist', maar op de boot moeten we die uitzendingen nu alsnog missen. Skype doet het ook niet, al lijken we wel online. Als je onbeperkt internet wilt moet je 's ochtends vroeg of 's avonds laat naar het winkelcentrum in de buurt, Solmar.

5 Juni

Het eiland Santa Maria is klein, de jachthaven is halfleeg, en er zijn weinig toeristen. Het wandelen is hier minder ruig dan op Gran Canaria, het landschap is lieflijk en groen met heel veel bloemen. Wie rust zoekt moet op Santa Maria zijn.

Toch hebben we hier een paar gezellige dagen gehad met de andere zeilers. En een beetje geklust, onder andere de dekdoorvoer van de schoorsteen opnieuw afgekit.

Vandaag heeft JW met 4 anderen een auto gehuurd, en de mooiste wandelroute van het eiland gelopen, vanaf Santo Espirito naar de vuurtoren en het verlaten walvis-station. Atty kan nog niet een hele dag lopen, zij is naar het zwembad geweest in het dorp.

Morgen gaan we naar Ponta Delgada, op het eiland Sao Miguel. Een tocht van ongever 55 mijl hoog aan de wind, en de wind neemt volgens de voorspelling in de loop van de dag af. Dus bijtijds vertrekken en waarschijnlijk het laatste stuk motorsailen.

1 Juni

Sinds vandaag zijn we in de eilandengroep van de regenboog, de Azoren. Die naam hebben we spontaan bedacht omdat het weer hier minder goed is dan we het laatste jaar gewend zijn. Zonnig, maar regelmatig valt er een buitje, en steeds vaker moet de lange broek eraan te pas komen omdat de temperatuur onder de 20 graden is. We zijn aangeland op Santa Maria, het meest zuidelijke eiland van de Azoren groep. De havenplaats heet Vila do Porto, ergens wel een logische naam.

De overtocht vanuit Funchal was voorspoedig. We deden de afstand in 3 etmalen, gemiddeld 160 mijl per 24 uur. Een lang halfwinds rak met meestal een mooi zeilwindje. Af en toe een bui, meestal 's nachts, waarbij de wind eerst bijna wegviel om daarna even flink aan te trekken. Gelukkig niet te vaak, zodat we lekker uitgerust binnen kwamen. Met de neus in de boter, want 1 juni is hier een feestdag. Ambachtelijke markt, lokale muziek, varken aan het spit en dat soort dingen. De marina is niet groot, maar de meeste boten kenden we nog niet. Gezellig kennis gemaakt op het dorpsplein onder het genot van slobberwijn uit plastic bekers.