December 2016

Zeilen in de Canaries.

In de haven van Garachico

Om te ontsnappen aan het Nederlandse weer en om een lekker stukje te zeilen in de winter stapte ik op 13 november in Arrecife aan boord van de Argi. De overige bemanning van deze Bavaria 46 bestond uit Tjakko (de eigenaar) en Dethmer. Beide heren houden van het goede leven en ze kunnen een goede maaltijd en een stevig wijntje wel waarderen. Hun hardnekkige terrasbezoek werd mij op den duur wat teveel, maar de stemming bleef goed.

Dethmer heeft de meeste dagen heerlijk gekookt aan boord, en Tjakko deed het als schipper prima. Inclusief de zorg voor de draadloze internetvoorziening aan boord en het koken van de ochtendpap. Ik had de rol van matroos. De Argi zit vol comfort. Drie grote slaaphutten, warm en koud stromend water, een goede douche, wasmachine, generator, enzovoort. Het ontbrak ons aan niets. Tjakko bedankt voor de gastvrijheid!

Het oorspronkelijke idee om heen en weer naar Madeira te zeilen was door omstandigheden onmogelijk. Dus hebben we ons moeten 'behelpen' met een rondje tussen verschillende Canarische eilanden. Ook geen straf. Na twee dagen acclimatiseren in Lanzarote voeren we naar het kleine eiland Graciosa. Het dorpje is wat wildwest, met onverharde straten enzo, en geen stroom op de steigers. Wel steeds meer terreinwagens om de groeiende stroom toeristen te vervoeren. We maakten er een wandeling langs de kust en fietsten het eiland over met mountain bikes.

Daarna staken we over naar St Cruz, de hoofdstad van Tenerife. Dat is een stad met allure, en we zijn er wat langer gebleven. Tjakko's Belgische vrienden Frank en Rita lagen in de haven en dat was erg gezellig. Er kwam een vloot binnen van kleine (5 meter!) Poolse zeilbootjes die een transatlantische race gaan zeilen naar Martinique. Doorzetters met leuke low budget oplossingen. Verder met Tjakko nog een lange wandeling gedaan in de Anaga bergen, waarbij we hopeloos verdwaalden. Gelukkig werden we gered door een passerende auto, hetgeen uitliep op een fantastisch stukje safari in een 4 wheel drive. De man zette ons netjes af in Laguna, en in een kwartiertje waren we weer terug in St. Cruz met de tram.

De volgende stap ging naar San Miguel aan de zuidkust van Tenerife. Weinig aantrekkelijke locatie bij vakantieparken en golfbanen. We wilden eigenlijk naar Las Galletas, maar daar was geen ruimte. De dag erop daarom direct door naar San Sebastian op La Gomera. Daar kun je wel een paar dagen doorbrengen. We verkenden het eiland met een huurauto, o.a. kwamen we in Valle Gran Rey. De haven daar is niet gastvrij voor jachten, maar de ankerplaats leek goed beschut tegen alles behalve zuidelijke winden. Tjakko wist een goede visboer te vinden in San Sebastian en we hebben heerlijk gegeten van tonijsteaks en gegrilde sardientjes. De Annalena lag er ook, en het was leuk om Gerard en Rommy weer te spreken. Ze vertrekken voor hun 2e rondje.

Vanaf La Gomera was het een dagtocht naar Garachico. Een nieuwe jachthaven aan de NW kust van Tenerife, met dank aan de EU sponsors. Een veilige haven als je eenmaal binnen bent, maar bij harde wind kan het in- en uitvaren riskant zijn. Toen wij er waren was het uiterst rustig en we hadden geen centje pijn. Garachico is een slaperig dorpje. Charmant, maar we vroegen ons wel af waarom de nieuwe haven niet bij de veel grotere plaats Puerte de la Cruz is gemaakt. Vlak achter de haven is een steile rotswand, en we hebben ons langs het wandelpaadje 500 meter omhoog gesleept naar het cafe op de bovenrand. Verder nog een dag met de auto naar de Teide gereden, want daar was Dethmer nog niet geweest. De top hebben we niet bereikt, de kabelbaan was buiten dienst.

De laatste etappe ging van Garachico naar Las Palmas. Het mooiste stuk zeilen van deze hele reis, een prettige halve wind tussen Tenerife en Gran Canaria. Dan haalt een 46 voeter makkelijk 8 knoop zonder te pushen. Aangekomen in Las Palmas bleek er onverwacht nog geen plaats in de jachthaven. Twee dagen lagen we aan een mooring met lijnen naar de kant. Het op en afstappen bij laag water met de dinghy was enigszins riskant. We zijn alledrie wel een keer uitgegleden op de gladde basaltkeien met schaafplekken en natte kleren tot gevolg. Gelukkig konden we de derde dag de haven in en comfortabel de vaste wal bereiken. De laatste dagen wat klusjes gedaan (o.a. aan de warmwaterleiding en de mast), ik heb 1 wandeling gemaakt met de Zweedse wandelclub, en binnen no time waren de 6 dagen in Las Palmas weer voorbij.

Ontsnappen aan het Nederlandse weer is natuurlijk 100% gelukt hoewel ik de eerste dagen terug in Nijkerk wel aangevallen werd door een griepje. Alleen al vanwege het prettige klimaat zou je zo weer terug willen naar de Canaries....   Gelukkig hebben we de FOTO's nog. Met dank aan Dethmer.