Mei 2012
27 mei
De nieuwe voorstag moest nog in de fokroller worden geinstalleerd. Bij het demonteren bleek 1 van de lagers van de Hood Seafurl te zijn uitgelopen, ik dacht al zoiets omdat de rolfok afgelopen seizoen niet meer makkelijk draaide. Via via ene Chris Wragg gevonden, een Engelsman die de hele voorraad onderdelen voor oude Hood yachtsystems heeft opgekocht. Maar na 1 telefoontje liet hij verder niets meer van zich horen, misschien was levering van 1 lager niet interessant genoeg (?).
Gelukkig hadden we zelf bij de reserveonderdelen een passend lagertje, en een RVS borgring kon gewoon bij Gerrit Brunink in Nijkerk worden besteld. Daarna zat de norseman terminal nog muurvast op het oude voorstag. Alleen met heetstoken was deze eraf te krijgen, maar daarbij is de conus iets beschadigd. Die zijn gelukkig los te bestellen, maar het kost weer tijd. De staaldraad die uit voorzorg wordt vervangen is trouwens nog in zeer goede staat. Hetzelfde voor de andere stagen en wanten. We gooien ze niet weg, maar gebruiken ze als reserve.
Jan Willem doet een poging om het interieur wat verder af te timmeren zodat we straks iets minder in een casco varen. Eerst stukjes vervangen rondom de ramen, hier was het hout ingewaterd door condens. Het grootste onbetimmerde interieur-stuk is de kielkast. De losse bedrading rondom deze kast is nu netjes weggewerkt in kabelgoten achter het hout. Functioneel geen verbetering, maar het staat wel wat huiselijker. Als de kielkast klaar is zal de tijd waarschijnlijk op zijn, en gaan we ons echt richten op vertrek.
Atty is ondertussen bezig om de medicijnkist op orde te brengen. De oude medicijnen waren ver over datum.
16 mei
Vorige week is de boot te water gegaan. Later in het seizoen dan anders, omdat we meer onderhoud doen dan normaal. Zo was het meer werk dan gedacht om de nieuwe dieselmotor helemaal netjes af te monteren, en heeft de controle en gedeeltelijke vervanging van de afsluiters een paar dagen gekost.
Het krakkemikkige laddertje bij de kajuit-ingang is vervangen door comfortabele traptreden. Vooral op blote voeten een hele verbetering.... (op de foto zit er nog karton op geplakt tegen beschadiging van de nieuwe verf). De nieuwe huishoud accu paste net niet in de bestaande accubak, dus die moest aangepast, en er moest een nieuwe bak komen voor de start accu.Atty is bezig om de hele kajuit binnen opnieuw te schilderen, in gedeelten. Alles wordt daarvoor van de wanden geschroefd, en dat moet daarna ook weer terug worden gezet. Het wordt allemaal weer lekker fris.
We zijn trouwens ook langer dan anders op de wal gebleven omdat Quies even geen vaste ligplaats in het water heeft. De ligplaats bij De Blocq van Kuffeler is voor 2 jaar opgeschort. Nu moesten we wel in het water, vanwege een inspectie deze week voor de verzekering. De inspecteur wilde de boot zien met staande mast en de nieuwe verstaging, dus die hebben we er afgelopen weekend door een kraantje op laten hijsen samen met Henk en Bart.
Gelukkig weet havenmeester Teus altijd wel een wisselplaats te vinden voor noodgevallen. Zondag moesten we voor de eerste keer van ligplaats wisselen. We hadden Lia en Michel op bezoek, en omdat het schitterend weer was hebben we meteen maar een toeristisch rondje Spakenburg gedaan op de motor. De nieuwe motor bromde tevreden en de eerste 3 bedrijfsuren staan op de teller.
Atty werkt nog bij het Meander ziekenhuis tot volgende week donderdag, daarna kunnen we samen fulltime klussen en regelen. Moet ook wel, de datum van vertrek komt dichtbij. Op 10 juni wil Atty nog de halve marathon van Amersfoort lopen, zaterdag de 16e geven we een etentje voor familie en buren, en kort daarna gaan de trossen los....