Augustus 2015

23 augustus 2015

Blaren na een weekendje Sail...

Zaterdagmiddag voeren we richting Amsterdam om het Sail evenement mee te maken. 's Avonds voor anker op het BuitenIJ. De volgende morgen wilden we Sail op de fiets bezoeken vanuit de haven van IJburg, maar we waren daar niet welkom (!) En zo kwamen we in de gezellige haven van Durgerdam terecht. Nog even de bandjes oppompen van de vouwfietsen en snel naar Sail. Helaas iets te hard gepompt want na een paar minuten in de zon klapte er een band. Geen openbaar vervoer in het weekend, dus lopen dan maar naar Amsterdam. Heen over de Schellingwouder brug, langs de schepen naar het veer bij CS, en terug via Amsterdam Noord.

Drukte op Sail

Leuke middag gehad bij Sail. Onwaarschijnlijk druk met mensen en boten, vooral bij de 'sail-out'. Blij dat we daar niet met de boot tussen zaten. Bij thuiskomst bleek wel dat 20 km lopen iets te ver is als je niet de juiste schoenen bij je hebt.

17 augustus 2015

Klapperboom vooraan bij de start

Afgelopen weekend meegevaren met de ONK voor waarschepen. Niet met de Quies natuurlijk, maar met de 'Klapperboom' van zwager Henk. Wedstrijdzeilen is jaren geleden en het was wel weer eens leuk. Natuurlijk probeer je bij het zeilen altijd goed snel vooruit te komen, maar wedstrijden op een driehoeksbaantje van 0,7 mijl met een 36 voeter is andere koek. Het leek wel sport! Gelukkig had Henk een hele goede voordekker meegenomen die overuren heeft gedraaid. We deden het niet slecht voor herintreders, want als we bij de eerste wedstrijd niet een boei hadden gemist waren we 4e overall geworden. Nu moesten we genoegen nemen met de 7e plaats. De heen en terugreis naar Andijk konden we onder spinnaker zeilen, dus dat ging ook rap. Havenmeester Anjo van Andijk heeft een fotorapportage gemaakt van het evenement en daarvan heb ik een foto geleend waarop de Klapperboom mooi voorop gaat bij de start.

10 augustus 2015

Zonsondergang bij Volendam

Lekker 2 dagen op het Markermeer gedobberd. Weinig wind en een heerlijke temperatuur. Geankerd op de Gouwzee, geluierd en gezwommen. 's Ochtends even naar Monnickendam om brood te halen. Het was rustig zeilen, maar met de lichte genua I maakten we toch genoeg vaart.

De nieuwe stuurautomaat is in gebruik genomen, de oude begint het nu toch wel moeilijk te krijgen om de eigenwijze Quies te sturen. Na bijna 3 electromotortjes te hebben versleten zijn nu de tandwieltjes van de oude Autohelm 2000 aan vervanging toe. De Quies stuurt tamelijk zwaar, op een lichter bootje kan deze oudgediende misschien nog wel een paar jaar mee. Aan de nieuwe 'Raymarine' moesten we even wennen. Maar met de juiste instellingen doet hij het nu prima, in elk geval bij dit weer. Een leuke extra van de nieuwe automaat s de afstandsbediening. Bij weinig wind kun je sturen vanaf het voordek, met goed zicht op de zeilen en de omgeving.

Het was best druk op het water. En het mooie weer had veel nieuwkomers op het water gelokt. Ik dacht dat het verschijnsel was uitgestorven dankzij GPS ontvangers in bijna elke telefoon maar een boot vroeg ons op het water de weg, naar Volendam. Vroeger zochten ze altijd de weg naar Amsterdam. Met hulp van Atty heb ik de kapotte GPS antenne kunnen demonteren. Die is flink aangetast door zout en water. Je zou verwachten dat AP (Philips) die dingen weerbestendig zou maken, ze zijn duur genoeg. Dit is de tweede antenne al die de strijd tegen de elementen verliest. Sinds 1992, dat moet er wel bij gezegd. Ik ga het maar eens proberen met een goedkopere versie uit de autobranche.