November 2012

29 November 2012

Gisteren kwamen Niek en Marjon ons ophalen met hun huurauto en hebben we een rit over het eiland gemaakt.

De bedoeling was om bij Artenara te gaan wandelen, maar het was errug koud in de bergen en het regende. De lokale bevolking lachte ons smakelijk uit om de korte broeken, en onze jasjes en fleece truitjes konden het slechte weer niet buitenhouden. Op de foto probeert Niek een bevroren been te ontdooien. Dat lukte niet, dus hebben we na een mooie rit door de bergen een strandwandeling gemaakt in de duinen bij Maspolomas bij een normale temperatuur (23 graden).

Vandaag zijn we naar het havenkantoor gevaren om een nieuwe ligplaats te krijgen voor 3 maanden. Uiteraard wist de havenmeester van dienst niets van de afspraken die wij met haar collega hebben, dus nu liggen we een paar uur te wachten aan de meldsteiger. Het zal wel goed komen........

24 November 2012

De start van de Atlantic Rally for Cruisers is zojuist uitgesteld tot dinsdag. Bijzonder, dit is pas het tweede uitstel in de jarenlange geschiedenis van de ARC. Er wordt harde zuidenwind voorspeld, vandaar. Misschien moeten we dus nog 2 dagen langer wachten voordat we naar onze 'vaste ligplaats' kunnen.. Morgen komen Niek en Marjon Visscher op bezoek, die hebben een weekje vakantie op Gran Canaria. Misschien gaan we nog een dagje met z'n vieren bergwandelen, gezellig en goed voor de luie spieren....

19 November 2012

Sinds een paar dagen liggen we in Las Palmas. Voorspoedige zeiltocht gehad met een stop in Puerto Rico, een vakantiedorp hier aan de zuidkust van Gran Canaria. Er is weinig ruimte in de haven, dus we liggen een beetje achteraf in de havenkom van Vela Latinas. Volgens sommigen het 'lepra dock' maar we liggen in elk geval voorlopig aan een steiger. Hier liggen overwegend catamarans die meedoen aan de ARC, Lagoon heeft zo te zien goede zaken gedaan de laatste tijd, er doen ongeveer 10 boten mee van deze franse bouwer. Je kunt catamarans lelijk vinden, maar wat een ruimte zit er in die dingen, complete drijvende villa's...

Er ligt hier nog een 'Nijkerkse' boot de Ostrea, met Pieter en Sabien Schueler, en hun drie dochtertjes. Zij doen mee aan de ARC. Zie http://www.logboekostrea.nl.

13 November 2012

Veel reacties op de melding dat we de reis drastisch inkorten. Bedankt voor alle bezorgdheid, maar dat is niet nodig. We hebben echt geen grote technische - of andere problemen. We hebben gewoon ons gevoel gevolgd. En het is altijd een optie geweest om te stoppen in de Middellandse zee of op de Canarische eilanden.

Binnenkort varen we naar Las Palmas om de start van de Atlantic Rally for Cruisers mee te maken, en daarna laten we de Quies achter in de marina om op tijd in NL te zijn voor de oliebollen.

10 November 2012

De kogel is door de kerk! We gaan NIET verder naar het zuiden, maar houden de boot deze winter op de Canarische eilanden. Voor de kerst vliegen we een week of 6 naar Nederland, en daarna gaan we hier weer genieten van het zachte klimaat. Volgend jaar mei zeilen we terug naar Nederland. Eigenlijk is het voor onszelf een verrassend besluit, de boot is al helemaal volgeladen met proviand en water voor de grote oversteek. Gisteren hebben we ermee geworsteld, en nu zijn we het er beiden over eens.

Het trekken van Atty's kies lijkt goed te zijn gegaan. De zwelling is verdwenen en ze heeft er niet veel pijn aan gelukkig. We liggen vandaag in San Miguel, slechts 3 mijl van Las Galletas dus als het moet zijn we snel terug bij de tandarts. Vandaag langzaam op de motor gevaren vlak langs de kust met een vislijntje, helaas niets gevangen.

9 November 2012

4 dagen liggen we nu alweer in Las Galletas, aan de zuidkust van Tenerife. Het plan was om hier 2 dagen te zijn en dan door naar La Gomera, waar een stuk op 5 NL zeilboten zouden liggen. Maar Atty kreeg steeds meer last van een ontstoken kies (eigenlijk een ontstoken tandwortel onder een kroon), en onderdrukken met antibiotica hielp niet goed. Om dit goed op te lossen heeft ze vanochtend de kroon met wortel en al laten trekken. Er zit hier een nette tandartspraktijk waar we eergisteren ook al waren geweest voor een rontgenfoto. Nu is het 24 uur afwachten of er geen complicaties, hopelijk kunnen we morgen naar La Gomera. Ergens volgende week kunnen we naar de Kaap Verden. Net als 20 jaar geleden heb ik twijfels en vraag me af of het wel de moeite waard is om zover weg te gaan met de boot. Eigenlijk is het hier op de Canarische eilanden ook schitterend weer en mooi varen.

2 November 2012

We hadden afgesproken om naar het eiland La Palma te gaan, op bezoek bij Evert en Annemiek. Zij komen daar al 20 jaar en hebben er een vakantiehuis. Het weer zat helaas niet mee om zeilend naar La Palma te gaan. Het is vanuit Santa Cruz de Tenerife 100 mijl naar Santa Cruz de La Palma (beide hoofdsteden heten Santa Cruz) en de wind was naar onze smaak telkens te hard en/of op de neus. Daarom hebben we vrijdag 2 november de knoop doorgehakt en zijn met de veerboot naar La Palma gegaan. Eerst de bus naar Los Cristianos, en daarvandaan met de snelle boot van Fred Olsen overgestoken. De boot had een kruissnelheid van 33 knopen, dus dat schiet lekker op.

We mochten logeren bij Evert en Annemiek en het waren 2 fantastische dagen. Zaterdag nog winderig en regenachtig, zondag werd het al beter. Hoewel: twee cruise schepen deden zondagochtend een mislukte poging om af te meren in de haven, en sloegen het eiland over. Op de website www.sail-beluga.nl staat een filmpje van het weer vorige week. BRR.

We hebben rondgereden over bijna het hele eiland en gegeten op een typisch Canaries plekje. Dat betekent een restaurantje in een buurt die lijkt op een woonwagenkamp naast het water. Maar wel veel heerlijke vis, en niet duur. We zaten daar te eten vlak naast de branding met een biertje/wijntje erbij en het leven was goed.

Evert en Annemiek heel hartelijk bedankt voor de gastvrijheid. Sorry dat we niet konden zeilen, maar als de Quies niet naar jullie komt, dan komen jullie toch gewoon naar de Quies....

Op de foto legt Annemiek uit waarom de bananen krom zijn. En dat is niet omdat-ie anders niet in zijn schil past, zoals Andre van Duin ons wil laten geloven...