Juni 2015

28 juni 2015

Groeten uit Dragor. Een trendy watersportplaatsje, met een vissershaven en een schattig oud dorpje met geel geschilderde huizen. Licht zeilwindje, zonnetje op zondagmiddag, het leek vandaag wel vakantie.

25 juni 2015

Gegrilde heksenbout

Het werd nog gezellig in Klintholm, waar we 2 andere boten tegenkwamen van WSV De Blocq. Ook aardige buren, Koen en Hettie van de Tango uit Lemmer. Dinsdag naar Rodwig gevaren. 's Avonds werd de Deense versie van het midzomernachtfeest gevierd, dat noemen ze hier Sankt-Hans. Er worden vreugdevuren aangestoken op het strand en volgens de traditie worden rondom het vuur speciale liederen gezongen en gedanst, gegeten en gedronken. In de traditionele liederen en dansen hadden de Rodvigers duidelijk geen zin, en het eten en drinken was ook niet zo grootschalig als we hadden verwacht. Maar een vuur was er wel, inclusief een heksenpop die onder grote belangstelling werd verbrand. Kwam wat middeleeuws over, maar zo doen ze dat hier.

Gisteren zijn we langs de kust gewandeld naar Stevns Klint, een witte klif met een schattig klein kerkje erop. Daarna door naar de vuurtoren en toen landinwaarts naar de 'grote stad' in de buurt, Store Heddinge. Daarvandaan met een treintje terug naar de boot.

En nu liggen we in de jachthaven van Hundige. Nog maar 20 mijl te gaan naar Kopenhagen, er is hier een goede treinverbinding naar de hoofdstad en het vliegveld. Dus het bezoek hoeft zich geen zorgen meer te maken of we wel op tijd ter plekke zijn. En het weer begint ook mee te werken. Gisteren kwam de middagtemperatuur nog niet hoger dan 13 graden, vandaag was het al iets beter te harden (lekker zeilweer), en volgens het weerbericht van het Deense KNMI (DMI) gaan we naar meer dan 20 graden.

Het bijzondere van Hundige is dat buitenlandse jachten er de eerste drie nachten gratis mogen liggen. En daar gaan we toch zeker 2 nachten van profiteren. Denemarken is best duur, dus zo'n meevallertje is welkom. Ook wel bijzonder is de manier waarop ze boten te water laten. De boten worden opgepakt met een rijdende kraan, hoog opgetild en zo soms honderden meters naar het water vervoerd, over auto's, beplanting en dergelijke heen. In heel rap tempo zodat de boot flink heen en weer slingert. Als er ooit een boot uit de singels schiet kan het een mooi filmpje worden op Youtube.

Bootje smijten

22 juni 2015

Vanuit Svendborg voeren we naar het eiland Omo. Klein haventje, en er lag maar 1 andere boot toen we binnenkwamen,onbemand. Even kregen we het idee dat er iets mis was met de haven, maar het is gewoon nog geen vakantieseizoen. Later kwamen er toch nog een paar andere jachten bij. Lekker gewandeld naar de vuurtoren, en op de terugweg vonden we een stootwil aangespoeld op de kust. Komt mooi uit, want 1 van onze oude stootwilen is net lek geraakt. Na Omo ging het naar Stubbekobing, een klein provinciestadje met een brommer- en motorfiets-museum en verder weinig bijzonders.

Vandaag een havendagje in Klintholm Havn op Mon, het regent. Gisteren toen we hier aankwamen was het zonnig en rustig, en zijn we meteen op de fietsjes gestapt richting de krijtrotsen van Mon. Trap af naar beneden, kilometer lopen over het kiezelstrand en terug omhoog met de trap. 472 treden omhoog, een mooie conditietest. JW heeft voorlopig wel genoeg beweging gehad, maar Atty is vanmorgen alweer aan het hardlopen.

We hebben nog ruim een week om in Kopenhagen te komen en het is hooguit 50 mijl. Waarschijnlijk maken we een klein ommetje langs de Zweedse kust.

18 juni 2015

Groeten uit Svendborg. Leuke stadshaven bij het centrum, met aan de overkant een werfeiland waar grote traditionele zeilschepen worden opgeknapt. Nog steeds fris en winderig hier, geen vakantieweer. Gistermiddag en avond hadden we in Rudkoping langdurig regen, Nu is het helder met af en toe een buitje.  Morgen of overmorgen steken we de Grote Belt over naar Omo of Femo (allemaal met een eu aan het eind maar dat is lastig te typen). We willen graag  de krijtrotsen van Mon opnieuw bekijken en beklimmen, en dan gaat het volgende week op naar Kopenhagen!

16 juni 2015

Werfeiland bij Svendborg
Mons Klint

Zo, we zijn in Denemarken. Snelle overtocht vanuit het Kielerfjord naar Aero, een eiland in de archipel ten zuiden van Funen. Mooi droog weer, windkracht 4/5 en ruim bezeild, maar wel KOUD. We liggen in de haven van Marstal, deze kwam ons totaal niet bekend voor maar volgens oude aantekeningen zijn we er ruim 30 jaar geleden eens geweest. Gezellig plaatsje met een historie van scheepsbouw. Een hele ruime jachthaven met een strandje erbij en vrij internet. Bij warm zomerweer een leuke plaats voor een watersportgezin met kinderen.

Morgen gaat de wind even naar het zuidwesten, 's middags en 's avonds komt er regen over. We gaan in de ochtend een klein stukje verder naar Rodkoping of Svendborg. In vakantietempo richting Kopenhagen....

2015 is een lustrumjaar. Eerder vierden we al het 75 jarige lustrum van ZMV de Zuidwal in Nijkerk, en het 15e verjaardagsfeest van De Blocq.  Maar wijzelf vieren deze maand ook een lustrum met de Quies II. Al weer 25 jaar geleden werd de mast voor het eerst erop getakeld en zeilden we de eerste meters met deze boot. Er is geen lustrumfeest maar bij deze is het wel vastgelegd in het grote geschiedenisboek van internet.

15 juni 2015

Zaterdag lekker gezeild van Nordeney naar Cuxhaven. Regen en wind vielen mee, en eindelijk hoefden we er eens niet tegenin. Gisteren de Elbe opgezeild naar Brunsbuttel, met stroom mee ging het makkelijk 10 knoop over de grond. Daarna het Kielerkanaal opgevaren tot Rendsburg, WC pomp gerepareerd, altijd een favoriet klusje voor JW. Vandaag willen we door naar Olympiahafen Schilksee in de Kielerfjord. Hopelijk is het zwembad daar open en kan Atty weer eens een paar baantjes trekken. Buiten zwemmen is nog niet aan de orde. De wind komt weer uit de Noordhoek en het is droog maar frisjes. Vannacht een graad of 5/6, dan warmt het buitenbadwater niet op.

12 juni 2015

Rendsburg

Ferien auf Nordeney. Oftewel het wil nog niet zo vlotten met de reis naar Scandinavie. Eigen schuld want in plaats van vorige week vrijdag bij eerste gelegenheid af te varen kozen we ervoor om eerst het 75 jarige lustrumfeest van ZMV De Zuidwal in Nijkerk op zaterdag mee te maken. Toen we zondagmiddag eindelijk van wal staken zat de wind al in de noordhoek en hadden we er in Stavoren genoeg van. Theoretisch konden we dinsdagavond over zee nog de Elbe bereiken, maar de wind was pittig en het was koud. En de schipper had last van zijn rug... Dus besloten we spontaan om de staande mastroute naar Delfzijl te nemen. Leeuwarden, Groningen, Delfzijl. Niet vervelend maar het schiet niet op.

Gisteren (donderdag) stond de noordoostenwind nog steeds door. We zijn van Delfzijl naar Nordeney gevaren. De route binnendoor over het wad, en dat was 8 uur hard werken. Vooral voor de motor die alleen een uurtje rust heeft gekregen bij een getijstop voor de ondiepte in de Oostereems. Maar zelf ben je ook steeds druk met sturen en navigeren in de geultjes. Bij het ophalen van het anker heeft JW zijn rug, die net wat beter ging, weer geforceerd. Zo varen op het Wad is geen sport, maar het houdt je lekker bezig. Zaterdag komt er volgens de voorspelling een frontje over, met ZW wind en helaas ook regen en buien. We gaan proberen om daarop mee te liften naar Cuxhaven voordat de wind weer gaat tegenstaan. Aber heute, Freitag ist Ferienzeit....

Jut en jul maken een selfie bij de vuurtoren van Norderney

5 juni 2015

Bijna klaar met voorbereidingen en beladen van de boot. Onwaarschijnlijk hoeveel er altijd mee moet en hoeveel er in de boot past. Voorlopig zullen we geen gebrek hebben aan eten, drinken en schone kleren. De waterlijn is weer flink gestegen, ofwel de boot is gezakt....

Helemaal vergeten om het Internationaal Certificaat Pleziervaartuigen te verlengen, dat is na 2 jaar verlopen. Geen tijd meer om een nieuwe ICP aan te vragen. We hebben het eigenlijk ook niet nodig, want de Quies heeft een echte zeebrief. Maar ja, ervaring leert dat havenmeesters en andere autoriteiten graag een scheepsdocument zien met een foto erop. Daarom vandaag nog snel een 'bootpaspoort' gemaakt volgens het recept van de 'Blauwe Pinguin'. Netjes laten printen en sealen in plastic. Waterdicht en  makkelijk  om mee te nemen naar het havenkantoor.

Zondag gaan de trossen los. Wel jammer dat de wind net rond die tijd naar het Noorden draait. Rara, waar willen wij naartoe?