September 2012

26 september 2012

Er is er 1 jarig en dat is JW. We vieren dat vanavond met een etentje in de havenplaats Gran Tarajal op het eiland Fuerteventura. Daar liggen we drie dagen, overmorgen verder in de richting van Gran Canaria....

22 september 2012

Quies ligt inmiddels in marina Calero, op het eiland Lanzarote. Op de site van de Mirus hadden we gelezen over gouden bolders en pure luxe voor 24 euro per dag. Nu is het hier wel aardig verzorgd, maar de prijs is ondertussen boven de 30 euro gestegen.  Maar OK, we hadden water nodig, om te wassen, en Atty wilde onder de douche. Na 10 dagen onthouding is een internetverbinding ook erg fijn. We horen nieuws uit Nederland en ontdekken dat Rutten en Samson bezig zijn met een kabinetsformatie. Het belangrijkste dat ze na een week onderhandelen hebben bereikt is 'een gevoel van urgentie'. Laten wij daar nou toch weinig last van hebben... Niet dat we doelloos rondhangen. Zo heb ik vandaag een nieuwe slijtstrip onder de bijboot gemaakt, en Atty heeft een nieuwe vlag in elkaar genaaid. Verder hebben we een poging gedaan om naar de Montaza del Fuego (de vuurberg) te fietsen. Halverwege werd het gevoel van urgentie minder dan het gevoel dat dit te hoog gegrepen was en dat het te warm was, dus zijn we afgebogen naar Puerto del Carmen. Atty had gelezen over een travestietenshow daar, maar ook dit was niet urgent genoeg om er echt naartoe te gaan.

Madeira hebben we iets eerder verlaten dan gepland, omdat er een periode met harde zuidwestenwind werd verwacht en die wilden we niet afwachten. Mooi rustige overtocht van 280 mijl gemaakt naar Graciosa,  een klein eilandje bij Lanzarote. Paar dagen voor anker gelegen in de Baia de Francesca, lekker zwemmen en een beetje babbelen met andere zeilers, vooral Fransen. Er was o.a. een Frans echtpaar op leeftijd met een hond die iedere dag 2x naar het strand zwom achter de bijboot van de baas en ook weer terug, een prachtig gezicht. Na 2 dagen kwamen er kleine donkere kwalletjes in de baai, die erg hard konden bijten en toen was het afgelopen met zwemmen. Daarom verder getrokken naar de stad Arrecife, waar een ankerplaats is waar je wel lekker kunt zwemmen, maar met een grote winkelstraten op een paar honderd meter afstand. De ankergrond is er slecht, maar op de bodem liggen allerlei mooringblokken en aan 1 daarvan hebben we een lijn vastgemaakt. Er bleek in Arrecife zelfs een Ikea te zijn waar we eindelijk een nieuwe prullenbak hebben gevonden die past in ons delicate interieurtje.

Binnenkort verder naar het volgende eiland Fuertaventura, waarschijnlijk een klein sprongetje van 10 mijl naar de havenplaats Corralejo aan de noordkant van het eiland.

11 September 2012

De top is bereikt. Vanochtend vroeg met de bus naar Poiso, daarvandaan kregen we een lift naar Pico Arreiro, en toen kon de wandeltocht naar Pico Ruivo beginnen. Best zwaar, maar ook goed te doen. Het was de derde keer dat we de Pico Ruivo opliepen, 3x is scheepsrecht dus nu is het welletjes. We zijn samen op gelopen met het Duitse stel dat ons de lift had gegeven, gezellig. Zij zitten in een hotel in de stad, dus we konden helemaal mee terug rijden. Vrijdag komen ze een borreltje doen op de boot.

9 September 2012

We ligen in de marina van Funchal. Bij de oversteek vanaf Porto Santo moest de motor het meeste werk doen, er was minder wind dan voorspeld. Bij de eerste de beste ankerbaai stopten we, Baia de Abra. Een beetje ruige ankerplaats maar het was rustig weer. 's Morgens vroeg geland op het steenstrandje, en een bergwandeling gemaakt naar de uiterste punt van het eiland. De nieuwe marina van Quinta do Lorde vonden we mooi, maar erg clean en afgelegen. Dus voeren we verder naar de ankerbaai van Machico.

Daar heeft de tijd niet stilgestaan. Er is inmiddels een echte haven, die jammer genoeg volbezet is met plaatselijke jachten en een vloot van grotere vissersschepen (allemaal met thuishaven Horta ?). De traditionele werf waar op het strand houten schepen werden gebouwd is weggesaneerd, en op die plek is een zandstrandje opgespoten. Het oude fort bij de haven is gedeeltelijk afgebroken, en daarna is er een groot nieuw huis opgezet. Helaas niet afgemaakt -er hangt een bordje 'karkas suspendas'- dus nu staat er een nieuwe ruine ipv een oude. Verder is er natuurlijk een groot nieuw congresgebouw annex bibliotheek zoals in de meeste Portugese steden. Toch is het nog steeds een leuke plaats om rond te neuzen. Er lag ook een Belgische boot voor anker, een single hander op een 47 voet Hanse.

Vandaag doorgevaren naar Funchal, waar het erg rustig bleek in de marina. Na wat heen en weer schuiven, en omdat ik beweerde een reservering te hebben, liggen we nu op een mooie plaats aan een drijvende steiger ipv 5 dik aan de kade. Morgen gaan we dingen regelen, en dinsdag gaan we de berg op ......

5 September2012

'Bom dia' vanuit Porto Santo. Een klein eilandje in de Madeira arichipel, op ongeveer 25 mijl afstand van het hoofdeiland. Zaterdag vertrokken uit Lissabon, en dinsdagmiddag hier in de haven. Geen snelle overtocht (480 mijl) maar mooi weer, soort passaatzeilen was het eigenlijk. Porto Santo heeft een kilometers lang wit strand, en een leuk klein stadje, waar Columbus nog een paar jaar heeft gewoond voordat hij Amerika ontdekte. Zijn huis is nu een museumpje.

Morgen gaat het verder naar Madeira zelf. We willen graag naar Funchal want daar hebben we goede herinneringen aan, maar het is niet eenvoudig om een plaatsje in de jachthaven te krijgen. We gaan eerst in een nieuwe haven kijken (Quinta do Lorde) en van daaruit proberen een plaatsje in Funchal te veroveren. Of misschien is dat niet nodig en kunnen we Quinta als uitvalsbasis gebruiken. Onze missie in Madeira is om opnieuw de top van de hoogste berg op het eiland te bereiken, de Pico Ruivo.

De omvormer moet nog gerepareerd worden. Inmiddels weten we dat er waarschijnlijk 1 of meerdere electronische componenten moeten worden vervangen (Power FETs). Nu is de kunst om iemand te vinden die ze heeft en ze in het apparaat kan solderen.