Zweden

Foto's van deze vakantie vind je hier


Terug op de basis
28 juli2023

Vanaf de ankerplaats boven Enkhuizen konden we donderdag inderdaad in één streep naar IJsselmonding zeilen. Lekker als het plan blijkt te kloppen ;-). De voorspelling van een mooi windje en vieze regen klopte trouwens ook. Op de Randmeren voornamelijk motoren. Door klein oponthoud bij de Roggebotbrug en de Reevesluis waren we nét na 16 uur bij Elburg. Te laat voor de brug. Ik was het varen in de regen ook wel zat, en een overnachting in Elburg is geen straf. Het blijft een mooi stadje. Net als op de heenreis babi pangang gehaald bij de chinees aan de haven en er verder een rustige comfortabele avond van gemaakt.
Vrijdag rond rond half één schoof de Quies weer in haar eigen box bij De Zuidwal. Vier en een halve dag na vertrek uit Esbjerg, niet slecht. Dit weekend nog leegruimen en schoonmaken en dan zit de reis er echt op. Berend en Luc bedankt voor het meevaren en de gezelligheid.

Er is ook dit jaar eigenlijk niets kapot gegaan, da’s makkelijk. Wel is de vorm van het grootzeilachterlijk door het vele varen met een reef slechter geworden. Hopelijk kan de zeilmaker daar van de winter nog iets aan corrigeren. Als voorzeil hadden we op de heen en terugreis meestal de werkfok op de roller. Het “Hopmannetje”. Dit zeil heeft nog weinig vlieguren en is behoorlijk effectief en handig. Gaan we vaker gebruiken.


Ankeren aan het IJsselmeer
26juli 2023

Zondag was een prettige baaldag in Esbjerg. Balen vanwege de harde regen en prettig vanwege het fijne clubhuis. Na veel wikken en wegen viel het besluit om maandag de sprong naar Nederland te wagen. Twee dagen noordwesten wind op maandag en dinsdag, goed bezeild voor de zuidwesten koers naar huis. Wel rond de 20 knopen, en dat vind ik hard op zee als de wind voorlijker dan dwars is. Maar we hadden heimwee, en dan laat je zo’n gelegenheid niet lopen.

Vandaag een heerlijke zeildag op het wad en het IJsselmeer. Onderweg heb ik Luc afgezet bij het station in Harlingen, zodat hij zijn onroerend goed belangen kan gaan behartigen. Ik lig nu voor anker in een klein werkhaventje naast het licht van De Ven. Op de hoek tussen Andijk en Enkhuizen. Was hier nog nooit eerder geweest, het lijkt een prima plek. Van hieruit kan ik met de zuidenwind van morgen redelijk makkelijk het Ketelmeer bezeilen. Daarna zal het wel voornamelijk motoren worden op de Randmeren op weg naar Nijkerk.


Vies weer in Esbjerg
23 juli 2023

Vrijdag zijn we vanaf Thyborøn naar Hvide Sande gevaren, en gisteren hier naartoe. Elke dag wat onstabiel weer en soms stevige wind uit westelijke richting. Hvide Sande ben ik ooit geweest met de oude Quies, dat is dus meer dan 35 jaar geleden. Het is nu een grote haven, en de aanloop is veel beter dan vroeger. Visserij is er nog steeds volop, maar de meeste uitbreidingen van de haven zijn voor de offshore. Weinig ruimte gereserveerd voor jachten, slechte voorzieningen en duur. Een goed beschermde ligplaats is altijd wel te vinden.

Vandaag, zondag 23 juli, is een verwaaidag. Regen en harde ZW wind. We liggen in de nieuwe jachthaven van Esbjerg, prima haven maar “in the middle of nowhere”. De oude jachthaven dichterbij het centrum staat niet meer op de kaart en we vinden het te nat om helemaal naar de stad te lopen. Boodschappen moet nog, dat is straks een kwartiertje lopen. De nieuwe haven heeft wel een enorme troef. Een mooie ruimte voor gasten, met een fijne zithoek, een mooie keuken en prima wifi. Hier zitten we in alle comfort de regen uit. Het weerbericht voor de komende dagen is nog niet om over naar huis te schrijven, morgen maar eens kijken wat we gaan doen.


Thyborøn
20 juli 2023 

We zijn nog een dagje langer dan gepland in Løgstør gebleven. De wind was weliswaar iets minder, maar het waaide nog stevig en er stonden nog steeds witte kuifjes in de geul naar dieper water. Met de motorkoelings perikelen door zeegras nog vers in het geheugen vond JW een dagje uitstel helemaal niet erg. En we lagen in een mooi beschut hoekje van de haven. Stevige wandeling gemaakt langs het strand en het kanaal dat 150 jaar geleden werd gebruikt om de ondiepte te omzeilen.

Woensdag lekker gezeild, aan de wind en kruisend 40 mijl naar Lemvig. We hadden gehoord dat Lemvig een leuk middeleeuws stadje was, het viel ons wat tegen. Wel een mooie kerktoren met een goed carillon en een goede supermarkt, maar de nieuwe bebouwing verdient niet de schoonheidsprijs, en de faciliteiten zijn matig. Liggelden zijn wel gunstig. Voor 291 Deense Kronen (ongeveer 40 euro) kun je er een week blijven. Dat geldt voor alle drie de havens die onder de gemeente vallen, inclusief de haven van Thyborøn. En die heeft wél goede haven voorzieningen.
Na de boodschappen voeren we daarom donderdag de 12 mijl verder naar Tyborøn. Dat waren zware mijltjes, windkracht 7 NW tegen. s’ Nachts was de boot mooi zoet geregend, maar na dit tochtje was alles buiten weer zout.

De weersvooruitzichten wisselen sterk per dag. Gisteren werd voor zondag een harde zuidwester verwacht. Nu is dat nog een licht windje, maar wel tegen. Het plan is om morgen naar Hvide Sande te gaan en daarvandaan, of misschien uit Esbjerg, op een goed moment de sprong naar Nederland te maken. We gaan zien hoe vaak de weergoden hun plannen nog bijstellen.


Storm in Løgstør
17 juli 2023

Toen Luc eenmaal aan boord was zijn we eerst een tochtje in de scheren gaan maken. Richting noordwest naar Halsö met het idee om daarna naar Skagen te gaan. Maar het weerbericht maakte duidelijk dat de route bovenlangs Denemarken voorlopig geen goed idee was. Daarom zijn we vrijdag met westenwind naar het Zuiden gevaren, naar Bua Hamn. En de volgende dag met een stevige zuidoosten wind naar Hals, de ingang naar het Limfjord.

Sinds gisteren zijn we er achter dat je ook in het Limfjord niet makkelijk tegen een harde zuidwester in komt. Na een snelle bezeilde rit naar Aalborg moesten we verder op de motor. Die had er een harde dobber aan door de sterke tegenwind, stroom tegen en korte brekende golven. Soms liepen we minder dan 2 knoop over de grond Gewoon dom om door te zetten, maar we zagen ook geen geschikte havens tot aan Løgstør. Onderweg 3 keer de koelwaterinlaat verstopt met zeegras, een echte plaag hier. Het leidde tot een gevaarlijke situatie bij de laatste brug, gelukkig geen schade. We zijn bij aankomst s’avonds in de laatste vrije box gedoken, kostte nog moeite om goed vast te maken. Volgens windguru waren de windvlagen meer dan 30 knopen.

Vandaag is het een paar knopen minder, maar wij kiezen eieren voor ons geld en blijven lekker tussen vier touwtjes hangen. Morgen verder. Luc heeft vanmorgen zijn broodnodige hardloop sessie gedaan op het strand en kwam compleet doorweekt terug na een malse onweersbui. JW houdt het bij veilige klusjes (windvaan, motor en blog). Deze middag neemt de buiigheid af, de wind draait naar het westen en zal volgens de voorspelling morgen een stuk minder zijn. Hopelijk is dan het grootste deel van het Limfjord bezeild.


Even vakantie
10 juli 2023

Sinds zaterdagmiddag ligt Quies in de haven van Öckerö. Woensdag komt Luc aan boord en er zijn hier zoveel leuke ö’s (eilanden) dat we tot die tijd elke dag wel een nieuwe haven of ankerplaats zouden kunnen bezoeken. Maar ik had zin in een beetje rust en comfort, en dan is dit een prima plek. Mooie box, echt luxe douches, goede wifi en andere voorzieningen, en altijd wat te zien. Anderhalve dag was het mooi weer. Vuile was weggewerkt, fietstochtje gemaakt over de 4 eilanden die hier met bruggen aan elkaar verbonden zijn en wat boodschappen gedaan. Vandaag (maandag) is het regenachtig, kan ik mooi onder de buiskap dit blog bijwerken.

Gisteren kwam er een Duitse Dufour 35 naast ons liggen, de Moby Dick. Kwam me bekend voor, en zij herkenden mij ook. Blijkt dat we in 2017 bij elkaar op de borrel zijn geweest in Audierne. Ik was toen met de Gaia en zij waren bezig met een kleine Atlantisch ronde. Klein wereldje.Er is hier een kleine marinebasis en een werf. Dit is o.a. de thuishaven van de HMS Gladan en de HMS Falken. Twee grote traditionele zeilschepen, gebruikt voor opleidingen, waarvan er elke winter eentje bij de Canarische eilanden rondvaart. Opvallend dat ze nu allebei tegelijk stil liggen.
Achter ons is een tankstation voor vissers en andere professionals, met belastingvrije diesel. Niet bedoeld voor pleziervaarders, maar het is een komen en gaan van jachten. Onder de neus van de coastguard, handhaving lijkt geen hoge prio te hebben. Ik zou niet met de boot bij die pomp gezien willen worden.

Kreeg een bericht van Niek en Marjon. Die zijn in de buurt met de On Y Va, en kwamen nu ook naar Öckerö. Dat was gezellig natuurlijk, en Marjon maakte een heerlijk diner. Die catamaran is fantastisch comfortable, en ze hebben alles ook helemaal op orde. Van alles gehoord over hun vaaravonturen, o.a. naar Antarctica en onlangs nog in de Carieb. De avond afgesloten met een borreltje a/b van de Quies, die ineens heel klein leek. Leuk, 2 boten van de Zuidwal even bij elkaar in het verre Zweden.


Restje Poly en een brug van 18 meter
7 juli 2023 

Gisteren verlieten we het veilige honk in Uddevalla. Om langzaam richting Göteborg terug te gaan. Bij vertrek mooi weer, wel wind tegen. Daarom al snel gestopt, bij een eilandje ter hoogte van Grötån. Een ankerplekje met goede beschutting, behalve tegen Noordenwind.
Die was ook niet voorspeld, maar ik werd wakker van N wind en dikke regen. Dus om half acht al vertrokken en een uur geprofiteerd van windje mee. Al snel draaide de wind terug naar WZW, en trok aan. Het laatste uur moeizaam op de motor naar een ankerplaats bij Bockholmen. Iets ten oosten van Marstrand. Eind van de middag waaide het hard (30 knopen in de vlagen). Het anker sleepte elke keer als de wind toenam een stukje, in totaal een meter of 50. Het blijft een ploegschaar.. Ik had de plek zo gekozen dat we de ruimte hadden. Maar het was toch spannend, we driftten niet recht met de wind mee. Dus zat ik tot na middernacht standby voor als we te dichtbij de kant zouden komen. Uiteindelijk hield het anker als een huis. Heel diep ingegraven in de modder, ik moest het met de ankerlier in de kleinste versnelling uitbreken.

De harde wind was niet heel duidelijk voorspeld. Na een appje van Tjakko viel het kwartje pas, dit is het restant van storm Poly. Vast mínder krachtig dan in Nederland, maar ik vond het wel genoeg.

Vrijdag werd een mooi vakantie dagje. Zon, een pittige wind maar niet te, en een mooi ankerplekje bij Högö. Ja, we zitten weer in de eu’s. Ik had een binnendoor route genomen om niet tegen wind en golven in te hoeven. Het spannende was een brug met doorvaarthoogte van 18 meter. In theorie weet je dat het moet passen, maar ik had het nog nooit geprobeerd. Paste prima, zelfs de marifoon antenne ging er ruim onderdoor.


Toerist in Zweden

3 juli 2023

Zoals verwacht is de wind onstuimig geworden en heb ik een paar dagen bijgetekend in de jachthaven van Uddevalla. Makkelijk met drijvende steigers en alle nodige faciliteiten bij de hand. De regen valt tot nu toe meest in de nacht, gisteravond een echte hoosbui met onweer en al. Omdat het overdag meest droog is kan ik op stap. Gisteren hier in Uddevalla de omgeving verkend, en de “strandenpromenade” gelopen. Veel strand is er niet, meer rotsen, maar ze hebben een mooi pad langs de kust aangelegd. Een groot stuk in de vorm van een plankier, en soms ingenieus aan de rotswand opgehangen. Het eerste stuk ging over een steil rotsheuveltje, even werken aan de conditie. Ook in het Bohuslån museum geweest, jazeker…. Bohuslån is de naam van de provincie hier. Leuk museum, veel attracties voor kinderen, en superdruk op zondagmiddag.

Gisteravond zag ik dat het Saabmuseum van hier uit maar een half uurtje is met de bus. Naar Trollhattan, knooppunt in het Göta-Trollhattan kanaal dwars door Zweden. Allebei wilde ik altijd al graag eens zien. Aan het kanaal zelf is niet zoveel te zien, maar het sluizencomplex was interessant. Er lag één Nederlandse boot in het jachthaventje. Ze vertelden dat een doorvaart van het kanaal ongeveer 1000 euro kost voor een jacht. Oeps! Het verval in de sluizen is ongeveer 8 meter, en er liggen er drie achter elkaar. Het blijft leuk om dan een jachie te zien hannesen en dwars in de sluis gaan.
Het Saabmuseum ligt op een hip bedrijventerrein. Eén van de goede ideeën daar vond ik raamluifels gemaakt van zonnepanelen. Twee vliegen in 1 klap, de zon buiten houden én extra groene energie opwekken. Wat betreft Saab: doodzonde dat deze mooie auto’s niet meer worden gemaakt. De oudste en de jongste modellen vind ik het mooist, vooral een paar conceptcars die nooit het productie stadium hebben gehaald. Helemaal niet erg om één van die auto’s in je garage te vinden. Daar zou ik desnoods de oude Kadett wel voor inleveren.


Uddevalla

1 juli 2023

Gisteren besloten om een rondje om het grote eiland Orust te maken. Eén voordeel is dat we nu twee dagen wind mee hebben. Gisteren zelfs een dikke windkracht 6, dat heb je liever niet tegen. Dekking gezocht in een ankerbaaitje dat hier bekend staat als Paradise Bay. Het paradijselijke viel wel mee, maar de beschutting was prima.
Verder leek het me leuk om als afwisseling van kale scheren en ruige kust iets meer van het binnenland te zien. Vandaag zijn we in Uddevalla. Het valt in dit industriestadje meteen op dat er meer buitenlanders wonen (meest moslim zo te zien), en opvallend veel autochtone alcoholisten m/v. Dat zie je aan de kust allemaal niet. Het is vijf uur ’s middags en het begint hard te regenen, wat doe je dan? Een alcoholvrij biertje deze keer dan maar. Vóór de regen nog wel de Lidl kunnen bezoeken, en het stadje bekijken. De bebouwing doet een beetje Baltisch aan. De haven is goed en niet heel duur, ongeveer 22 euro per nacht. Er ligt hier een boot (een Fellowship) met thuishaven Amersfoort, niemand aan boord, zo te zien even hier gestald.

Voor de komende 3 dagen geldt een windwaarschuwing, en het gaat ook vaak regenen. De verleiding is groot om een paar dagen te blijven liggen. Even zien hoe het er morgen voor staat.


Smögen en Ellös
29 juni 2023

Woensdag ben ik uit nieuwsgierigheid even door de gasthaven van Smögen gevaren. Gezellig, maar een enorme toeristenval. “Pay and stay” staat er op de kademuur waar je kunt aanleggen. De kade staat helemaal vol met winkeltjes. Ik heb zelf maar een ankerplekje gezocht, op de rolfok een mijl of 6 naar het zuiden. In de vissershaven van Smögen kun je wel prima diesel tanken. Een insider tip van Staffan.

Donderdag doorgevaren naar Ellös. Twee uur tegen de wind in op de motor. Dit dorp ligt iets verder de kust in op het eiland Orust. Heel anders dan dicht aan zee aan, de rotsen zijn hoger, minder afgerond en meer begroeid. Het dorpje Ellös is bekend van de Hallberg Rassy jachtwerf. Ze hebben ook een eigen marina, alleen kom je daar met een eenvoudige Vd Stadt boot niet in. Dus moest ik naar de gemeentelijke gasthaven uitwijken. Niets mis mee. Natuurlijk ben ik naar HR gelopen. Een rondleiding op de werf zit er niet in als je geen koopplannen hebt, ik mocht wel op het terrein en de jachthaven rondlopen. Ondanks de vakantieperiode wordt er redelijk doorgewerkt, een stuk of 6 boten in de afbouwfase. Ik rook geen vers polyester, en zag ook niet waar de casco’s worden gebouwd. Dat werk wordt misschien uitbesteed? PS het antwoord staat gewoon op hun website. Het polyesterwerk is altijd uitbesteed, het gebeurt nu in een bedrijf in Kungshamn dat al jaren 100 % eigendom is van HR. Dus eigenlijk maken ze de rompen toch zelf.

Voor morgen is een windwaarschuwing afgegeven, als her niet te erg is ga ik een klein stukje verder naar een beschutte ankerplaats. En anders blijven we een dagje langer in Ellös.


Bohus-Malmön
27 juni 2023 

Drie dagen lagen we in de jachthaven van de GKSS, de “koninklijke” zeilclub van Göteborg. Door mazzel op een leuke plek, vlakbij het clubgebouw met sanitair. Tot grote vreugde van Berend inclusief een sauna.
Vlak in de buurt (op fietsafstand) vonden we de Shipman 28, die al maanden voordelig wordt aangeboden op blocket.se. Het lukt helaas niet om contact te maken met de aanbieder. Misschien maar goed ook, ik heb al boten genoeg. Vrijdag hebben we Göteborg verkend. Viel een beetje tegen, maar dat kan aan onze gebrekkige voorbereiding hebben gelegen. Zaterdag is Berend op het vliegtuig naar huis gestapt. Ineens is het stil op de boot.

Nog een paar kleine klusjes en boodschappen gedaan, en daarna zondag vroeg vertrokken. Eerst een mooie ankerplaats bij Harmanö. En nu zijn we in de marina van Bohus Malmön, zo’n beetje het centrum van de west zweedse eilandenkust. Vlakbij liggen beroemde plaatsen als Smögen en Kungshamn, bijzonder populair en druk op het moment. Ik ken die plaatsnamen door het lezen van Zweedse thrillers ;-). Je kunt trouwens merken dat we in de buurt van Noorwegen komen, bijna de helft van de vakantiegangers met boten zijn Noren.

Ik ging naar Bohus om Staffan en Kerstin op te zoeken. Langeafstands zeilers die onlangs de boot te koop hebben gezet (een HR 39, in Annapolis) en helemaal gesettled zijn op dit eiland. Is te begrijpen want ze kennen hier iedereen, hebben sinds kort een prachtig groot huis hier met uitzicht, een klein motorbootje met eigen ligplaats, en een grappige jong hond. Er zijn slechtere omstandigheden om van je pensioen te genieten. Na een heerlijk diner, en de volgende dag een wandeling om het eiland zijn we helemaal bijgepraat. Over allerlei zaken in Zweden en Nederland, hun reisavonturen in midden- en noord Amerika, en over de gezamenlijke kennissen in ons zeilerswereldje.

Hiervandaan ga ik nog iets naar het noorden, tijd genoeg. Maar tussen hier en Göteborg is zoveel te zien, je zou maanden kunnen toeren en elke dag op een andere leuke plek aanleggen of ankeren. Als ik een goede gelegenheid vind wil ik ergens een week blijven liggen en iets meer integreren. Zoals vorig jaar in Ierland op Valentia island. Anders dan met zeilers in andere landen, en ook anders dan met Zweden in het buitenland, vind ik het moeilijk om contact te maken met Scandinavische bootjesmensen. Ze hebben genoeg aan zichzelf lijkt het, ’s avonds gaat de kuiptent dicht. Wie weet lukt het beter als je ergens een week blijft.


Eu eu eu
21 juni 2023

Langzaam schuiven we door de Göteborgse scheren. Elke dag een paar mijl verderop naar een volgend eilandje. De namen ervan eindigen allemaal op eu (ö) zoals te verwachten in Zweuden. Maar het zijn er zoveul dat het soms op onze Hollandse lachspieren werkt. Vandaag liggen we in Ockerö (het reugent een beetje). Andere eilanden waar we hebben overnacht zijn Vrångö, Donsö, en Fotö. Kungsö was al genoemd. Allemaal leuke plaatsen, met die typische witte, gele en rode huizen, meest houtbouw. Prachtige uitzichten, overal goede douches en toiletten, vaak goede wifi. Het lijkt wel vakantie.

Het varen tussen de stenen is altijd even wennen. Maar de boating app van navionics maakt het veel simpeler dan vroegâh, toen je continu rotsjes zat te tellen en peilingen te nemen. Nu laat ik de app een automatische route aanmaken, alles even controleren, en daarna is het een kwestie van het rode bootje op de paarse streep houden. Meer tijd om rustig rond te kijken. Morgen naar de grote stad…


Scheren
18 juni 2023

We hebben nu het begin van de West Zweedse scherentuin bereikt. Genoemd naar de duizenden rotseilanden en – eilandjes die hier voor de kust liggen. Het doel van de reis dit jaar. Overal zijn ankerplaatsen en haventjes, en je kunt meestal een route nemen die beschut is tegen de zee en de wind. Uit Bua Hamn waren we na 10 mijl in Goddschär, toen een “lang” stuk van 20 mijl naar Kungsö, een mooi aandewinds rakje. En vandaag maar liefst 1,4 mijl naar Vångö haven. Bij Kungö had de schipper een schokkende ervaring: het anker krabde. Dat gebeurt eigenlijk nooit! Waarschijnlijk doordat we het anker niet netjes hadden in laten graven en door waterplanten op de bodem. Bij de tweede keer lagen we in elk geval als het gebruikelijke huis, en kon de bemanning weer rustig slapen.

We proberen een haven in Goteborg te reserveren voor donderdag t/m zaterdag. Twee dagen om de stad te verkennen, en makkelijke toegang naar het vliegveld voor Berend op zaterdag. Reserveren valt nog niet mee, woensdag is het midsommer feest, dan gaan de Zweden op vakantie en wordt het druk. Maar we hebben goede hoop. De eerste helft van de week bezoeken we nog een paar leuke eilanden en ankerplaatsen in de buurt.

De 2 weken daarna zijn ingeruimd voor het verkennen van de kust verder naar het noorden. Er zitten hier vanouds veel jachtbouwers. We zijn al langs Vindö en Malö gevaren. Iets verderop, op het eiland Orust zit de werf van Halberg Rassy, en ook Najad zat daar. Misschien ligt er nog een leuk tweedehandsje te koop…. Verder wil ik graag op bezoek bij goede kennissen in Bohus Malmœn. Die hebben 10 jaar een groot stuk van de wereld bezeild en onlangs besloten de boot te verkopen. Ik denk dat ze wel zin hebben in een dagje zeilen om af te kicken.

En dan is het alweer tijd om Luc op te pikken voor de thuisreis.


Zweden
15 juni 2023

Grenaa is een goede jachthaven op een goede plek, maar duur en het plaatsje is saai. Wel veel bedrijvigheid in de hoofdhaven van visserij en offshore en een groot expositiegebouw, het Kattegat centrum. Boodschappen gedaan op de fiets, en een Deens worstenbroodje gescoord. Dat hoort erbij in Denemarken (volgens Berend).De volgende dag door naar Anholt, waar we al om 13 uur binnenliepen. Dat is een echt vakantie eiland. Vanaf de jachthaven loop je zo het strand op, je kunt er leuk fietsen en wandelen over gravel paadjes. En de haven heeft voor haar gasten een recreatieruimte voor slecht weer, en buiten twee grote grills. Klein Terschelling, maar nog leuker. Het was nu nog redelijk rustig, in het seizoen schijnt het overvol te zijn.

Anholt is nog Denemarken. Vandaag 15 juni hebben we de “grote oversteek” naar Zweden gemaakt, en zijn nu in Bua Hamn. Van oorsprong een vissershaven met een kleine jachthaven. Nu voor driekwart gevuld met jachten, campers en vakantiehuisjes. Toch wel een prettige plaats. Met invaren zie je direct dat dit Zweden is. Overal rotsen ipv zandstrand.


Jutland
15 juni 2023

Zaterdag 10/6 zijn we nog een dagje gebleven in Kiel. Er was een waarschuwing voor “starkwindgefahr” en we hadden wel zin in een excursie. Dat werd een tochtje met de veerboot naar Laboe. Best een leuke Ostsee badplaats, en tegenwoordig twee grote jachthavens met alles erop en eraan. Verder een leuke show van oude motorfietsen, een enkele van BMW en MZ maar de meesten van een ons onbekend oost duits merk
Zondag was de Deense archipel ten zuiden van Fünen mooi te bezeilen. De beschutting tegen wind en golven tussen de eilanden viel tegen. We moesten nog even flink aan de bak om Svendborg te bereiken. Leuke stad, luxe marina.

Maandag zeilde het als een speer tot aan de brug over de Grote Belt. Daar voeren we een uurtje om naar het hoge deel van de brug. De oorspronkelijke route ging door een opening van 18 meter hoog, volgens Navionics. Maar het was heel onduidelijk welke opening dat precies is. De andere openingen zouden 16,8 mtr zijn. Omdat de Quies ruim 17 meter hoog is durfde JW het niet te gokken. Na de brug was de wind verdwenen en moesten we grotendeels op motorkracht verder. Overnacht in Rosnaes, een mini haventje. Met twee andere gastboten lag het al aardig vol. Eén ervan was een mooie kleine HR 26 met een krasse oudere dame die solo zeilt. Respect. Enige attractie van Rosnaes een sauna met een zwemstrandje waar de lokale jongens en meisjes zich vermaakten.
Dinsdag de 13e werden we wakker met een mooi noordoosten windje in de haven. Snel opgetuigd en één lange snelle slag naar Grenaa gezeild. Op Jutland.


Der Boris
9 juni 2023

Donderdag 1 juni kwamen we aan in de Passantenhaven van Heeg. Woensdag was een mooie stevige zeildag op het IJsselmeer geweest, zodat we vanaf Elburg zonder veel moeite Stavoren konden halen. Donderdag binnendoor over de Fluessen, bij grauw en koud weer. Vrijdag een fietstochtje gemaakt naar Woudsend om het oude bootje van Berend te zoeken. En het is gelukt om de Wang Dang Doodle te vinden, netjes gestald in een loods. Zaterdag deden we met 2 teams van De Zuidwal mee aan een roeiwedstrijd voor St Ayles skiffs. Gezellige boel en groot succes.

Daarna wilden we door naar het Noorden. Het plan om in 1x naar het Kattegat te zeilen zat er niet in. De Noord tot Noordoosten wind bleef nog een kleine week doorstaan. Dus hebben we eieren voor ons geld gekozen, en voeren via Dokkum door naar Lauwersoog.
Dinsdag/woensdag naar Brunsbuttel overgestoken, en donderdag door het NoordOost zee kanaal naar Kiel. Vandaag, vrijdag 9 juni zouden we naar Denemarken doorgaan. Maar we komen er net achter dat er hier iets bijzonders staat te gebeuren.

Der Boris (Boris Hermann) wordt vandaag verwacht in Kiel. Deze beroemde zeiler is een soort Duitse rockstar geworden. Net terug van de Ocean Race, als schipper van de Malizia, komt hij nu de 100 ste Kielerwoche openen. We hebben meteen een nachtje bijgeboekt in de Duestenbrook marina. Kostte nog moeite, want alles was in principe “vollbelegt”.

Update: Boris opende niet de Kielerwoche, die is later. De Imoca vloot stopt ook niet in Kiel. Ze doen alleen een “fly by” langs de stad, en gaan daarna direct door naar Scheveningen. “11th hour racing team” rondde de boei als eerste, team Malizia kwam helaas als laatste rond met een achterstand van ruim 10 mijl. Maar dat mocht de pret niet drukken, de meeste aandacht van toeschouwers en TV ging naar Boris.


De Elburger brug
30 mei 2023

…heeft ons vandaag dwars gezeten. We kwamen er even vóór half 5 in de middag aan. Blijkt de brug tegenwoordig in de avondspits tussen 16 en 18 uur gesloten te zijn. Dat ontdekten we nadat we per telefoon, app en drukknop op het remmingwerk verzoeken tot opening hadden gedaan. Die allemaal keurig werden geaccepteerd en bevestigd. Uiteindelijk werd de brug pas tegen half zeven geopend. En toen was de snackbar in Elburg al dicht. Drama natuurlijk

We hebben trouwens wel een mooie ligplaats gevonden in de haven. En de Chinees op 200 meter van de boot was nog open. In elk geval zijn we sinds vanmiddag onderweg, op naar Heeg!