Maart 2013

27 maart

Atty is vandaag met haar voet naar het ziekenhuis geweest voor controle, dan zit je wel even in de wachtkamer. Maandag moet dit weer, en op 10 april wordt er een nieuwe rontgenfoto gemaakt. Hopelijk is het dan zover genezen dat we weg kunnen. Moet wel lukken, denken we. De breuk in haar kleine teen is niet helemaal door en door, hij loopt schuin in de lengterichting en de delen liggen netjes tegen elkaar aan.

Een tijd lang met het zere been omhoog op de bank. En even geen bergwandelingen voor Atty helaas, om maar te zwijgen over hardlopen of zwemmen. Dat is zuur....

26 maart

Eindelijk een Disa station gevonden om onze gasfles te vullen, gaat het feest toch niet door omdat de keuringsdatum van de fles blijkt te zijn verlopen. Ik heb geen zin om zelf te gaan overgieten vanuit een andere gasfles Voorlopig zullen we ons dan maar 'behelpen' met de Camping Gaz reserve flessen. In Arrecife, of anders op de Azoren vinden we hopelijk een minder oplettend vulstation. 

Achteraf (april) zal blijken dat onze 2 kg Camping Gaz flesjes niet kunnen worden omgewisseld in Spanje. Hier hebben ze alleen de grotere 2,75 kg flessenmaat. Aan het eind van het liedje hebben we daarom een Disa gasfles gekocht met bijbehorende drukregelaar, deze kunnen we weer inleveren voor vertrek uit de Canarische eilanden.

Vorige week zijn de schootlieren weer eens gesmeerd. 1 ervan zat al 3 jaar vast (hoezo achterstallig onderhoud?) en er moest zelfs een brandertje aan te pas komen om die los te krijgen. Nu draait hij weer als nieuw. 

JW heeft de boot van 1 van de steigerburen in de antifouling gezet op de werf. Dat klusje is traditioneel de aanloop naar een nieuw vaarseizoen, en automatisch krijg je zin om te gaan zeilen.

Het wandelen is 2x per week een feestje. Gisteren hebben we een lange trip gemaakt, van Cruz de Tejeda naar de Roche Nublo omhoog gelopen en daarna afgedaald naar Tejeda. Moe maar voldaan lagen we allemaal op de terugweg in de bus te slapen, ook al door het lekkere biertje na afloop. Gelukkig hield onze aanvoerder Bjorn alles in de gaten. Deze 72 jarige wandelveteraan heeft geen last van bier. Hij drinkt overdag tijdens het lopen alvast 3 blikjes, extra strong dwz 7%, dat geeft hem energie....

BREAKING NEWS... Atty heeft vanmiddag geprobeerd om een auto de weg te versperren. Dat is gelukt, nu zit haar rechtervoet in het gips vanwege een gebroken teen, en heeft ze een gekneusde pols. Volgens het ziekenhuis zal het een week of 3 gaan duren voordat ze weer uit de voeten kan. 

11 maart

Vandaag een mooie wandeling gemaakt met de groep. Ruim 17 km, flink omhoog en omlaag, en soms niet al te best begaanbaar. Schitterende vergezichten, en gezellig. Koffie met cognac vooraf en een pilsje achteraf. Donderdag gaan we weer.

6 maart

Nog in Las Palmas. De marina is comfortabel, de prijzen zijn redelijk, en je kunt alles vinden wat je nodig hebt. Afgelopen zondag kwam er een stevig winter-stormpje overwaaien, en de beschutting in de haven bleek prima. In tegenstelling tot andere havens in de buurt. Zo was er bijv in Santa Cruz de Tenerife schade aan de drijvende steigers en aan boten. Bij ons aan de steiger waaide er ook wel wat tentjes kapot en werd een rolfok beschadigd, maar dat is nalatigheid van de eigenaren die hun spullen niet goed vastzetten. Kostte wel nachtrust, je wilt die dingen toch redden en het maakte een hoop herrie.

Er is op Gran Canaria veel te zien en te doen als je de weg weet. Gisteren zijn we met de bus naar Agaete geweest, een mooi plaatsje aan de NW kant van GC.

Morgen gaan wevoor het eerst met een groepje zeilers (meest Zweden) wandelen. Dit groepje wordt ge-organiseerd door Bjorn, een 70 plusser die hier al jarenlang 2x per week een wandeling maakt. 's Maandags een lange trip van soms wel 20 km, en donderdag ongeveer de helft. We beginnen dus met de korte versie, en misschien proberen we ook wel 1 of 2 van de lange tochten mee te doen. Het lijkt gezellig en is goed voor de bandjes (om je middel).

De oude autohelm is weer helemaal OK (nieuwe motor en nieuw bevestigingsschanier), en de nieuwe is ge-installeerd. De nieuwe Raymarine (zo heet Autohelm tegenwoordig) is een stuk ingewikkelder dan de oude. Er is een 'course computer' bij met gyro sensor, een apart fluxgate kompas en een bedieningsunit. Verder zit er een afstandsbediening bij, zodat je ook vanaf het voordek de autopilot kan bedienen. Ik had niet verwacht dat dit zou werken op een metalen boot met de ontvanger binnen, maar het gaat prima. Er is nu ook een verbinding tussen de stuurautomaat en de ruim 20 jaar oude Philips GPS. De oude GPS en de moderne stuurautomaat begrijpen elkaar niet helemaal, bijvoorbeeld als het gaat over waypoints. Maar het display van de stuurautomaat kan wel informatie uit de GPS weergeven over bijv. de koers over de grond (COG) en snelheid (SOG). Erg handig om die info in de kuip te hebben, tot nu toe moesten we altijd in de kajuit deze gegevens uitlezen.